گنبد نمکی لمزان، بندر خمیر

نام انگلیسی:  Lemzan Salt Dome   

نام فارسی :  گنبد نمکی لمزان 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

گنبد نمکی لمزان در موقعیت جغرافیایی N2656 E5453 در استان هرمزگان واقع است. در فاصله 40 کیلومتری شمال غرب بندر خمیر واقع شده است . این گنبد نسبتا بزرگ و مرتفع از میان سازندهای متعلق به ترشیر سر بیرون آورده و موجب تغییراتی در شیب لایه های مجاور گنبد شده است .
همچنین چگونگی و گسترش سنگ های ماگمایی در این گنبد تفاوت هایی با دیگر گنبدهای موجود دارد .
واحد H1 یا سنگ نمک در این گنبد دیده نمی شود و H2 گسترش نسبتا کمی دارد و محدود به مارن ها ، ماسه سنگ های مارنی قرمز رنگ و کمی آهک های سیاهرنگ است . واحدH3 گسترش نسبتا وسیعی داشته و عبارت از سنگ های کربناتی ماسه ای رنگ روشن و بعضا سنگ های آهکی سیاهرنگ است . واحد H4 وجه تمایز این گنبد با سایر گنبدهاست . گسترش آن زیاد بوده و شاید بتوان گفت قسمت اعظم گنبد را شامل می شود و شامل لایه های متناوبی از ماسه سنگ های گری وکی است و بعضا واجد ساختارهای رسوبی و توفیت ها و توف های سفید رنگ و روشن است ، ضخامت این واحد به حدود 200 متر می رسد .
توده های نفوذی اسیدی و بازیک در این گنبد به چشم نمی خورد اما جریان هایی از گدازه های بازیک که شدیدا خرد شده ولی حالت طبقه ای را تا حدی حفظ کرده اند دیده می شود . از نظر اقتصادی تا کنون پتانسیل خاصی مشاهده نگردیده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.