۱۴ گونه پرنده ماهیخوار در تالاب هامون زیست می‌کنند

 

نام انگلیسی :  hamoon wetland    

نام فارسی :  تالاب هامون

 

موقعیت جغرافیایی

زیبائی چشم‌اندازهای تالاب به اندازه حیات وحش کویر آن باعث توجه مردم به آن می‌شود. در حال حاضر مقداری آب در دهانه آبریز در دهنه شمالی و جنوبی دریاچه هامون که از طریق فراح رود به این دریاچه می‌ریزد در قسمت‌های «بش دلبر و قندک» مانده که آن هم به محض توفان، حدود ۲ تا ۳ کیلومتر این آب را پراکنده می‌کند.
باد و توفان موجب کمی حجم و حتی پایین آوردن کیفیت این آب باقی مانده می‌شود. درحال حاضر ۱۴ گونه از پرندگان ماهیخوار شامل کاکائی، پلیکان، باکلان، هواصیل، اگرت، چوپا، خروس،کولی، فالاروپ، سلیم کوچک و بزرگ گیلانشاه دم سیاه، آبچلیک و فلامینگودرتالاب هامون زیست می‌کنند.
تالاب هامون نظر جوامع بین‌المللی را به خود جلب کرده و حساسیت‌ها را بیشتر کرده است که در این خصوص سازمان حفاظت محیط زیست کشور و وزارت امورخارجه ایران درحال پیگیری و رایزنی با کشور افغانستان هستند.


گفتنی است منطقه حفاظت شده هامون بامساحتی بالغ بر۱۹۳ هزارو ۵۰۰ هکتار از دو قسمت دریائی و خشکی درشمال غرب وغرب شهرستان زابل قرار دارد. وسعت این تالاب حدود ۴ هزارکیلومتر مربع و عمق متوسط آن بین ۵ تا ۶ متردرفصول پرآبی است. این تالاب پهناورترین سطح آب شیرین در فلات ایران است که از یک سیستم بسته آبی از سه آبگیرنسبتا عمیق به نام‌های هامون صابری، هامون پوزک و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان ورود آب و سیلاب‌های زمستانه و بهاره به هم می‌پیوندند.

1 نظر
  1. عرفان می‌گوید

    سایتتون واقعا عالیه راجع چند جانور چک کردم
    متشکرم واقعا ازتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.