آبشار ایزی، اسفراین

نام آبشار:  آبشار ایزی، اسفراین

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار ایزی اسفراین در موقعیت جغرافیایی E5736 N3700 در استان خراسان شمالی واقع است. این آبشار در پنج کیلومتری روستای ایزی در دامنه های غربی کوه های شاه جهان و در پانزده کیلومتری جنوب شرق اسفراین قرار دارد. در این منطقه علاوه بر فراوانی چشمه‌ها که از توزیع نسبتاً خوبی برخوردارند. تعدادی از دره‌های منطقه دارای جریان دائم با دبی‌های متفاوت می‌باشند. این وضعیت علاوه بر این که تنوع گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری منطقه را مخصوصاً از نظر پرندگان و حشرات گسترس دارد. چشم اندازهای زیبایی را ایجاد نموده که بر جاذبیت منطقه افزوده است. احداث سد بر رودخانه سر چشمه که از مرز شمالی منطقه می‌گذرد زیستگاه مناسبی را برای تعدادی از گونه‌های آبزی فراهم نموده است.

 

رودخانه ایزی سر منشا آبشار است. این رودخانه از لوشی بینی در جهت جنوب شروع شده و پس از عبور از آبشار ایزی مقداری از اراضی کشاورزی ایزی را آبیاری می‌کند. این روستا از جاده اصلی، هفت کیلومتر فاصله داشته و آبشار آن سه کیلومتر بالاتر از روستای قاسم آباد و از فراز صخره ای سی متری در جریان است. مسیر روستا تا کنار آبشار نیز با موتور سیکلت قابل دسترسی است و با اتومبیل تا سیصد متری آن می توان نزدیک شد. اطراف این آبشار دو پله ای سرسبز و زیبا بوده و از آب آن جهت آبیاری مزارع روستا استفاده می شود. در کنار این آبشار می توان سرخس دارویی پرسیاوشان را یافت. شهرستان اسفراین از دو بخش کوهستانی و کم ارتفاع به وجود آمده است. بخشی از رشته کوه آلاداغ در شمال و شرق این شهرستان قرار گرفته، و بلندترین نقطه آن قله کوه شاه جهان (3032 متر) است.

 

دشت اسفراین در پای کوه آلاداغ و دشت صفی آباد در دامنه شمالی جوین گسترده شده است. به طور کلی قسمت های شمالی و شرقی اسفراین دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و قسمت های جنوبی دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد است. بخش قابل توجهی از زمین های ناحیه اسفراین از جنگل ها و مراتع پوشیده شده است. در ارتفاعات درختان و درختچه هایی مانند پسته، انار، سماق، زبان گنجشک، انجیر، زالزالک و ارغوان وجود دارد و مراتع این ناحیه نیز از گیاهانی که مصرف دارویی دارند، مانند شاه تره، گل زرد، خاکشیر، درمنه، گل گاوزبان، کاسنی، ختمی و شیرین بیان پوشیده شده است. از دیگر نقاط دیدنی اسفراین می توان به برکانلو، نوشیروان و اردغان اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.