آبشار برنجه (تاف)، شول آباد

نام آبشار:  آبشار برنجه (تاف)، شول آباد

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار برنجه شول آباد در موقعیت جغرافیایی N330932 E4900549 در استان لرستان واقع است. در فاصله 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو ، روستایی با قدمت چند هزار ساله بنام پیرامام قراردارد. روستای پیرامام مرکب از دو کلمه «پیر» و « امام» است ،کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که در باب معرفی زیارتگاه بکار گرفته می شود و کلمه امام شاید بدین خاطر بوده است، که این زیارتگاه به امامان معصوم(ع) منتسب است.

 

با توجه به بافت کوهستانی این روستا و وجود چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی هر ساله مورد استقبال و بازدید گردشگرانی از داخل و خارج کشور قرار می گیرد. وجود رودخانه دائمی و پرآب «زز» که از سر شاخه های عمده سد دز محسوب می شود،ضمن اشتغال افراد زیادی از ساکنین به پرورش ماهی قزل آلا محل مناسبی جهت تفریح و تفرج گردشگران درساباط درختان اطراف آن خصوصاً در فصول بهار و تابستان گردیده است.   کوه برنجه با ارع بالغ بر 3500 متر از سطح دریا و همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آب افشانی آبشار زیبای تاف (برنجه) در سه پلکان با بلندای تاج بیش از 500 متر در ارتفاعات این کوه ، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این خطه داده است.

 

پوشش گیاهی متنوع،گلهای رنگارنگ و لاله های واژگون در ارتفاعات کوه برنجه در دومین ماه سال یعنی اردیبهشت به راستی بهشت را در نظر هر بیننده ای به تصویر می کشاند و با نظارگر بودن حرم مطهر از ارتفاعات کوه برنجه خصوصاً در ارتفاعی موسوم به« سرپیا » در حالی که آدمی خود را در بهشت گمشده الهی محصور می بیند و از عطر دلاویز گلهای بهاری مدهوش گردیده است تماشایی است. بشار برنجه یک آبشار فصلی ولی بسیار زیبا است که در نزدیکی روستای پیرامام در منطقه شول آباد واقع شده است. این آبشار در فصل بهار در دامنه کوه برنج جلوه خاصی دارد. منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه برگرفته از آن قوم است.

 

۳ نظرات
  1. y می‌گوید

    با عرض سلام خدمت دوستان گرامی خونه ی پدر بزرگم دقیقا در زیر آبشاره و خواستم بگم یکی از زیبا ترین آبشار هایی هست که دیدم و علاوه بر اون منطقه بسیار زیبایی برای گردشگری دارد

  2. رضایی می‌گوید

    سلام دوست عزیز قرار بود ارتفاع دقیق این ابشار رو بگید. ممنون

  3. ایمان آرمان فر می‌گوید

    در جایی دیگر ، بلندای این آبشار را ۸۰۰ متر برآورد کرده اند.
    در همین اردیبهشت (اگر زنده باشم) بدانجا خواهم رفت و تازه ترین نگاره ها را از آن برخواهم داشت و برای آگاهی خود، بلندای راستین آن را اندازه خواهم گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.