آبشار بیار، بجنورد

نام آبشار:  آبشار بیار، بجنورد

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار بیار بجنورد در موقعیت جغرافیایی E565657 N373228 در استان خراسان رضوی واقع است. این آبشار به فاصله یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه ودرجوارروستای بیارواقع شده است . آبشار در میان دره ای به همین نام و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته و از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می­گیرد. ارتفاع آبشار حدود 15 متر است.

 

شهرستان مانه و سملقان از نظر جغرافیایی به دو قسمت کوهستانی و دشتی تقسیم می­شود. بخش کوهستانی عمدتاً در جنوب و جنوب غربی شهرستان قرار گرفته و کوه­های قورخورد و حسن­بگ در این محدوده قرار می­گیرند. بخش دشتی در غرب شهرستان و محدوده­هایی در شمال و مرکز شهرستان را شامل می­شود که مراکز جمعیتی را در خود جای داده است. جریان دائمی رود اترک از بخش جنوبی این شهرستان می­گذرد. به طور کلی وجود منابع آب دائمی و خاک حاصلخیز این شهرستان را به یکی از مناطق عمدۀ کشاورزی استان تبدیل کرده است. رطوبت نسبی بالا و چشمه­های جوشان باعث ایجاد جنگل­های انبوه و مراتع سرسبز در نوار جنوبی شهرستان و دامنه­های رشته کوه­یامان داغی شده است.

 

وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیت­های انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ­های درخشان در منطقه شده است. وجود آثار تاریخی از دوره­های پیش از تاریخ تا دوره معاصر در بخش­های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه است. بر اساس پژوهشهای باستان شناسی بخش­هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می­توان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد. این شهرستان طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره­های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده است. پراکندگی محوطه­های استقراری، قلعه­های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه­های دورۀ ساسانی در بخش­های مختلف شهرستان گواه این مدعی است.

 

1 نظر
  1. ابوالفضل می‌گوید

    ابشار بیار در خراسان شمالی شهرستان مانه سملقان(آشخانه) واقع شده
    که شما اشتباه تایپ کردین خراسان رضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.