آبشار دره آبشتا (گیسو)، نراق

    

نام آبشار:  آبشار دره آبشتا، نراق 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار دره آبشتا نراق در موقعیت جغرافیایی E504927 N340137 در استان مرکزی واقع است. شهر کوچک نراق از نظر تقسیمات کشوری در نزدیکی شهرستان دلیجان و در محدوده استان مرکزی است. این شهر، حد فاصل شهرستانهای قم، کاشان و دلیجان قرار دارد و از مناطق کوهستانی و سردسیر می‌باشد. شهر به علت محاصره از سه طرف توسط کوهها دارای آب و هوای کوهستانی است از طرف شمال به کوه ال و از سوی باختر در ۱۸ کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان و از سوی خاور در ۲۲ کیلومتری به مشهد اردهال، ۴۰ کیلومتری به نیاسر و در ۷۰ کیلومتری به کاشان منتهی می‌گردد وسعت شهر حدود هفتاد کیلومتر مربع و میزان بارندگی در سال تقریباً ۲۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

 

دره آبشتا این منطقه در فاصله سه کیلومتری شمال غربی شهرنراق در امتدا کوه ال (OL) قرار دارد. به جرات می توان گفت در منطقه شهرستان دلیجان چشم اندازی به زیبایی آن وجود ندارد . در انتهای این دره ، آبشار فصلی وجود دارد که نراقیها آن را گیسو می نامند. علت این نماگذاری رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که خاطره گیسوان بلند را تداعی می کند. ارتفاعات این دره دارای شیب منفی و بسیار مناسب برای صخره نوردی است و چنانچه نسبت به تجهیز و سرمایه گذاری آن اقدام گردد می تواند در آینده یکی از کانون های فعال جذب گردشگر باشد.

 

آبشار زیبای دره آبشتا در 5 کیلومتری شمال غربی شهر نراق، در امتداد کوه ال قرار گرفته و به جرات می توان گفت در این منطقه چشم اندازی به زیبایی این محل کمتر پیدا می شود. در انتهای این دره، آبشاری فصلی وجود دارد که نراقی ها آن را گیسو می نامند. علت این نامگذاری رویش گیاه پرسیوشان در محل آبشار است که خاطره گیسوان بلند را تداعی می کند.

 

 

 

۲ نظرات
  1. مجتبی می‌گوید

    دره آبشتا واقعا زیباست اوایل بهار زیباترین است افرادی که در این فصل از نراق دیدن می کنند واز آبشار گیسو غافل می مانند گوئی همه چیز را از دست داده اند

  2. علیرضا می‌گوید

    مکانهای تفریحی و تاریخی بسیار زیبای است ممنون از زحمات شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.