آبشار زوارم، شیروان

    

نام آبشار:  آبشار زوارم، شیروان 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار زوارم شیروان در موقعیت جغرافیایی E5744 N3719 در استان خراسان شمالی واقع است. روستای زوارم، از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان، در 28 کیلومتری جنوب شرقی شیروان و 83 کیلومتری بجنورد قرار دارد. این روستا از شمال به روستاهای شیرآباد و ورقی، از جنوب به روستاهای مشهد طرقی و قرینانلو و که شخری، از شرق به روستای بزآباد و از غرب به روستاهای قزل حصار و باداملق محدود می‏شود. کوه تمغ در 3 کیلومتری جنوب غربی و کوه شفلی در 3 کیلومتری جنوب شرقی روستا واقع شده‏اند.

 

در منطقه ییلاقی زوارم که در طول 25 کیلومتر از ابتدای دره زوارم تا کوه‏های تخت میرزا و شخری امتداد می‏یابد، چشمه‏ سارها، آبشارها، حوضچه‏ های سنگی، کوه‏های سر به فلک کشیده، باغ‏های میوه، رودخانه پر آب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی موزائیک بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش درآورده‏اند. رودخانه زوارم، از کوه‏های جهان ارغیان موسوم به تخت میرزا سرچشمه می‏گیرد و در مسیر خود مزارع و باغ‏های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده را مشروب می‏سازد و به رودخانه اترک می‏پیوندد. سواحل این رودخانه اتراق‏گاه‏های مناسبی برای گردشگران دارد.

 

میم لی، دره ه‏ای پر آب و سرسبز با چشمه‏ها، باغ‏ها و النگ‏زارهای فراوان است. انتهای این دره به زلزله خانه و چقر النگ و تخت میرزا در کوه‏های شاه جهان می‏رسد. در چقر النگ، دو چشمه معروف قاینار چشمه و قرمز چشمه می‏جوشد و از مناطق بسیار خوش آب و هوای ییلاقی به شمار می‏آید. منطقه شخری، با انواع درختان و باغ‏های بزرگ گردو و میوه‏های دیگر، از مناطق یلاقی روستاست. دسترسی به این منطقه، منوسط به گذشتن از دره‏ها و گذرگاه‏های صعب‏ العبور پرآب و سرسبز به طول 15 کیلومتر است. شخری چندین چشمه پرآب دارد و در گذشته، ییلاق خوانین بوده است. آثار برج و باروها و خانه‏ های مخروبه‏ای در آن به جا مانده است. پوشش گیاهی غنی با انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند کاسنی، گون، کمای، زیره، پونه، درمنه ترکی، پوپک، ساری گل، کاکوتی، گزنه، ترخ، چریش، سیب کوهی و زردآلوی کوهی از دیگر جاذبه‏ های طبیعی پیرامون این روستا است.

 

۲ نظرات
  1. محسن می‌گوید

    ممنونیم از شما که طبیعت زوارم رو به نمایش کشیده اید

  2. علی رنجبر زوارم می‌گوید

    با تشکر فراوان مهندس شاد شدیم از زحماتت ممنون خوش و خرم باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.