آبشار سه کنج (سکنج)، ماهان

نام آبشار: آبشار سه کنج (سکنج)، ماهان

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار سکنج در موقعیت جغرافیایی N300117 E572832 در استان کرمان واقع است. روستای سکنج در 50 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در سمت چپ جاده ماهان-بم در دامنه کوه سکنج قرار دارد. در شرق این روستا و با فاصله‌ای کمتر از 4 کیلومتر، تنگه‌ای پر از درخت با دیوارهای سنگی بلند و رودخانه‌ای پرپیچ‌ و خم و خروشان وجود دارد که بی‌شک زیباترین و جالب توجه ترین رودخانه در نزدیکی مرکز استان می‌باشد. حرکت در حاشیه رودخانه، عبور از لابه‌لای درختان و تخته سنگ‌ها و گذر از کنار آبشارهای کوچک و پر سروصدا و همچنین دیواره‌ها و ستیغ ها، در بلندای کوه ها که همه جا را به تسخیر خود درآورده اند؛ تصویری فراموش‌ نشدنی را به نمایش می‌گذارد. به آبشار اصلی که می‌رسید، باریکه‌ای در حدود 10 متر که با شیب 80 درجه‌ در گودال سنگی فرو می‌ریزد و غرشی را در فضا می‌پراکند. آب رودخانه پس از خروج از حوضچه اصلی، حرکت مارپیچی را دنبال می‌کند و با فرودهای 2 تا 3 متری از کنار تک درختان بید می‌گذرد تا در حوضچه‌ای دیگر، آرام و دوباره جریان خود را در پای درختان بید و زالزالک ادامه دهد.

 

چشمه و آبشار سکنج پس از حدود 4 ساعت پیاده روی در دره خنک و زیبای سکنج واقع شده و آبی به زلالی اشک چشم از نزدیک قله پلوار از میان سنگ ها به بیرون فوران می کند که نیمی از آن راهی دره و روستای سکنج در جنوب کوه پلوار شده و نیمی از آن هم راهی روستای جوشان در شمال کوه پلوار می شود. شگفتیهای طبیعت این منطقه نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری دارد.

 

سه‌ کنج یکى از آبادى‌هاى بزرگ و مرکز دهستان سه کنج است که در شرق ماهان و شمال جادهٔ بم – کرمان (۶ کیلومترى راه فرعى بعد از پلیس راه) قرار دارد. سه کنج تا شهر کرمان 50 و تا ماهان 15 کیلومتر فاصله دارد. این نقطه از معروف‌ترین گردشگاه‌هاى کرمان است. منطقه‌اى است کوهستانى و خوش آب و هوا که دو آبشار زیبا دارد. کوه‌هاى مجاور آن مناسب ورزش‌هاى کوهنوردى است. مزار شیخ على‌بابا از مریدان معروف شاه نعمت‌اللّه ولى نیز در سه کنج است. در این آبادى، در امتداد نهرى بزرگ به طول چند کیلومتر چنارهایى سر به فلک کشیده وجود دارد که پاره‌اى از آن‌ها آنچنان تنومندند که بیننده را مبهوت عظمت و قدمت خود مى‌سازند.

1 نظر
  1. فاطمه می‌گوید

    سلام…چرا دیگه از سکنج با زدید نمیکنین؟خواهشا بیاین!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.