آبشار شاهاندشت، آمل-لاریجان

    

نام آبشار:  آبشار شاهاندشت، آمل-لاریجان 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار شاهاندشت آمل-لاریجان در موقعیت جغرافیایی E521527 N355431 در استان مازندران واقع است. آبشار شاهاندشت با طول تقریبی 170 متر در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد قلعه ملک بهمن در سال 1005 هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است.

 

این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران است که به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌ دشت به پایین میریزد.در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌ دشت با ارتفاع 43 متر که دارای مجموعا هشت آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی 170 متری دارد.

 

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

 

برای رفتن به کنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی کرد که مسیری چهار کیلومتری است و از کنار رودخانه و کوه می گذرد. در ابتدای روستا برای پارک اتومبیل مکان مناسبی در نظر گرفته شده است و ادامه مسیر را از میان کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا بایستی پیاده پیمود. این مسیر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی گذشته و تابلوهای کوچکی شما را به سمت آبشار راهنمایی می کنند. از دو مسیر می توان جهت ادامه راه استفاده کرد یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن میرساند. این مسیر کمی ناهموار بوده و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نگذاشته است و بیشتر جهت بازدید به کار می رود.

 

مسیر جنوبی روستا مسیر بهتری است که در انتها به پایین آبشار برمی خورد و مکان اطراق و حتی چادر زدن نیز وجود دارد. البته طول ایبن مسیر بیشتر است. در هر دو حالت زیبایی و شکوه آبشار به خوبی نمایان است. شدت ریزش شلاق گونه آب از این آبشار پنجاه متری به حدی است که قطرات آب تمامی فضای پایین آبشار را فراگرفته و وجود ابری متراکم از آب! مانع از حرکت انسان از کنار آبشار می شود. البته همین امر باعث ایجاد شور و هیجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای بوده و گیاهان آبزی و خزه ها در میان دیواره های آن دیده می شوند.

۵ نظرات
  1. هانیه می‌گوید

    سلام این آبشار در تمام فصول آب داره یا فصلی است؟

  2. اسدی از گروه آذرخش تهران می‌گوید

    آبشار تنگ زندان در استان چهارمحال و بختیاری با ۱۳۰ متر ارتفاع و عرض آب ۲۵ متر بلندترین و پر آب ترین ابشار زیبای ایران در نزدیکی روستاری دزک واقعا دیدنی است از همه طبیعت دوستان دعوت میشود حتما از آن بازدید نمایند و البته با راهنما چون مسیر طولانی و خطرناک است و راهنما لازم و ضروریست

  3. maedeh می‌گوید

    امکانات رفاهی که اونجا برای خودش مشاور املاک و مسجد داره و سوپر بهداشتی هم یک حمام عمومی داره

  4. زهره هادیان می‌گوید

    سلام ای کاش کمی هم راجب امکانات مثل رستوران یا هتل جهت اقامت توضیح داده میشد

  5. محمد رضا مقدم می‌گوید

    باسلام و تشکر از زحماتتون در صورت امکان لطفا از امکانات جاده ای و رفاهی و بهداشتی هم اطلاع رسانی کنید که در تصمیم گیری بسیار کمک کننده است ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.