آبشار گور داغ (کوره چکان)، مراغه

    

نام آبشار:  آبشار گور داغ، مراغه 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار کوره چکان در موقعیت جغرافیایی N372109 E461922 در استان آذربایجان شرقی واقع است. آبشار کوره چکان در روستای «چکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان مراغه و در شرق این شهرستان واقع شده و با شهر مراغه 5 کیلومتر فاصله دارد. این آبشار زیبا که از ارتفاعات سهند به دره سرازیر می شود، جلوه جذاب و دلپذیری دارد و هر ساله عده کثیری از دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می کند. این آبشار دوقلو است و ارتفاعی در حدود 9 متر دارد.

 

روستای چکان از توابع بخش مرکزی شهرستان مراغه،  در 5 کیلومتری جنوب شرقی مراغه قرار دارد. این روستا از جنوب شرقی به تپه الش محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1560 متر است و در دره استقرار یافته است. روستای چکان اقلیمی کوهستانی دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. بررسی‌های میدانی و شواهد موجود نشان می‌دهد که روستای چکان از قدمت و پیشینه غنی تاریخی برخوردار است. در روستا امامزاده‌ای وجود دارد که قدمت آن به دوره ایلخانیان می‌رسد. مردم روستای چکان به زبان آذری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

 

روستای چکان در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنه جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه سهند استقرار یافته است. وجود درختان بلند قامت گردو، بادام، فندق و باغ‌های میوه و طبیعت بکر با چشمه‌ساران و آبشارهای زیبا، این روستا را در شمار یکی از دیدنی‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی قرار داده است. هوای پاک و سالم، مراتع غنی و حاصلخیز و مزارع سرسبز به ویژه در بهار و تابستان هر انسانی را به ذوق می‌آورد. شیرین بیان، آویشن، مرزه کوهی، پونه و گون که از جمله گیاهان دارویی هستند، در اطراف روستا به وفور یافت می‌شوند. یکی از بلندترین کوه‌های آذربایجان و مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران کوهستان سهند است. ارتفاعات قلل سهند از 3200 متر بیشتر است و روستا چکان که در دامنه سهند قرار دارد محل مناسبی برای صعود به این قله‌هاست. دره‌های خوش آب و هوای سهند با مراتع سرسبز و حاصلخیز، چمنزارها و گل‌های وحشی زیبا به ویژه در بهار و تابستان گردشگران زیادی را پذیرا می‌شود. این کوهستان و دره‌های زیبای آن در بهار به گلزاری بی‌بدیل تبدیل می‌شود.

 

از جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند روستا می‌توان به امام‌زاده ابراهیم، که قدمت آن به دوره ایلخانیان می‌رسد و همچنین پل قدیمی راه‌آهن که قدمتی 100 ساله دارد، اشاره کرد. از جمله آیین‌ها و مراسمی که در میان مردم روستای چکان اهمیت فراوانی دارد می‌توان به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، مراسم عید نوروز، عید فطر، عید قربان، میلاد پیامبر (ص)، عروسی‌های محلی و عزاداری و نوحه‌سرایی در ایام تاسوعا و عاشورا و اربعین اشاره کرد.پوشاک مردان روستا تفاوت چندانی با لباس سایر نقاط روستایی آذربایجان ندارد. آن‌ها از کت، شلوار، پیراهن، جلیقه و کلاه استفاده می‌کنند. زنان روستای چکان نیز از لباس‌های رایج در شهرها استفاده می‌نمایند و لباس محلی خاصی ندارند. مهم‌ترین سوغات این روستا شامل انواع خشکبار، انگور و آلوچه، گلیم و حوله می‌باشد. صنایع دستی این روستا شامل گلیم، قالی و حوله است. از انواع غذاهای محلی رایج در این روستا می‌توان به آبگوشت، کباب و انواع آش اشاره کرد. روستای چکان از طریق شهرستان مراغه و با طی 5 کیلومتر جاده آسفالت قابل دسترسی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.