آبشار گینشاپسند، سنقر

    

نام آبشار:  آبشار گینشاپسند، سنقر 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار گینشاپسند در موقعیت جغرافیایی N350535 E474426، در حوالی روستای «ورمقان» از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر قرار دارد. این آبشار که از دیواره های صخره ای کوهستان «بدر» سرازیر می شود، یکی از زیباترین آبشارهای استان است. اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زیبایی فراوانی برای گردشگران به ارمغان می آورد. از دیگر آبشارهای معروف استان می توان به آبشار شالان، در حوالی روستای «شالان» از توابع بخش کرند اشاره شد.

 

روستای ورمقان از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر است . آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. شهرستان‏ سنقر در دوره سلاجقه ارزش و اهمیت فراوان داشته است. در عصر شاه طهماسب صفوی حکومتی به نام سنقر و کلهر ایجاد و به خوانین زنگنه تفویض شد. شهر سنقر تا دوره قاجاریه مورد توجه ویژه بود و همواره شاهزادگانی بر این نواحی حکومت ‏کردند. روستای ورمقان یا «ورمکان» که در محدوده جغرافیایی سنقر قرار دارد، از ییلاقات خوانین و مردم سنقر بوده است. مردم روستای ورمقان به زبان کردی و لهجه کلهر سخن می‏گویند. دین رسمی مردم اسلام و مذهب آنان شیعه جعفری هستند.


روستای ورمقان به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی و اقلیم مطلوب، مناظر و چشم‏اندازهای بسیار زیبا و کم‏نظیری دارد. باغهای انبوه و سرسبز، مراتع غنی حاصلخیز و چشم‏اندازهای کوهستانی اطراف به خصوص در بهار، تابستان و اوایل پاییز، زیباییهای شگفت‏انگیز و کم‏نظیری برای گردشگران فراهم می‏کنند. کوهستان بدر با قله 2850 متری در فصل زمستان از برف پوشیده می‏شود و شکوه و جلوه خاصی می‏یابد و در بهار و تابستان با سبز شدن مراتع و رویش گیاهان خودرو در دامنه‏ها، تابلوهای طبیعی شگفت‏انگیزی ایجاد می‏کند. کوهستان بدر قابلیتهای ارزشمندی برای طبیعت دوستان و علاقمندان به ورزشهای کوهستانی دارد. آبشار گینشاپسند که از دیواره‏های صخره‏ای کوهستان بدر سرازیر می‏شود، یکی از زیباترین آبشارهای استان کرمانشاه است. اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زیبایی فراوانی برای گردشگران به ارمغان می‏آورد.


در داخل و اطراف روستا چشمه‏های بسیار زلال و گوارایی وجود دارد که آب آشامیدنی و کشاورزی مردم روستا را تأمین می‏کنند. این چشمه‏ها در پیدایی و سرسبزی مراتع حاصلخیز نقش ارزشمندی دارند. در کوهستانهای اطراف این روستا برخی گونه‏های نایاب جانوری وجود دارد . اطراف روستا از باغها و جنگلهای بلوط و بادام کوهی پوشیده شده است. این جنگلها و باغهای زیبا و ارزشمند از پرجاذبه‏ترین مناطق طبیعی روستا محسوب می‏شوند. روستای ورمقان از طریق شهرهای سنقر و کامیاران در استان کرمانشاه و قروه در استان کردستان قابل دسترسی است و جاده‏های منتهی به این روستا از شهرهای مذکور آسفالت و مناسب است.

1 نظر
  1. ادمین می‌گوید

    آبشار زیباییستـــ…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.