تنگ الیت، مرزن آباد

تنگ الیت، مرزن آباد، استان مازندران، متن و تصاویر از احسان ناجی
نام فارسی: تنگ الیت

نام انگلیسی: Elit canyon

تنگ الیت در موقعیت جغرافیایی N3619 E5106 در استان مازندران واقع است. ارتفاع تنگ از سطح دریان در حدود ۱۹۵۰ متر و مدت زمان مورد نیاز برای عبور از این تنگ در حدود ۲ روز است. تنگ در کنار روستایی به همین نام در جاده چالوس واقع شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیائی منطقه مطالعاتی و واقع شدن آن در منطقه کوهستانی و مرتفع، این محدوده دارای آب و هوای اقلیم استپی سرد است و مجموع ماههای خشک و یخبندان ۵ تا ۸ ماه در سال ماست. در این اقلیم، مراتع ییلاقی و در قلل مرتفع آن، یخچال های دائمی دیده می شود. میزان بارندگی در اینجا حدود ۴۴۴ میلیمتر در سال گزارش شده است. مهمترین ارتفاعات منطقه عبارت از کوه های سیاه گلر، سردشت، گرمابسر، اعلانسار، سیلوز، نرگس کش و سه برادران می باشد. از رودخانه های مهم منطقه می توان رودخانه چالوس را نام برد. روستاهای دلیر، الیت و گرمابسر در این محدوده واقع شده اند. از پستانداران منطقه می توان به گرگ، خرس، بزکوهی، گراز و پلنگ اشاره کرد.

جنگل مشهور الیت قدیم از جمله مناطقی بود که دارای پوشش جنگلی انبوه و کهنی داشته است. این جنگل ها در دهه های اخیر به شدت آسیب دیده و از وسعت آن به شدت کاسته شده است. هرچند این منطقه دچار تخریت شده است ولی همچنان نسبت به مناطق اطراف از وضعیت بهتری برخوردار است.  برای پیمایش این دره نیازمند ۱۱ فرود، درگیری با سنگ، پرش در حوضچه های با ارتفاع بیش از ۵ متر و شنا در جریانهای تند رودخانه ای است. جریانهای آبی این تنگ در کلاس آبی ۴ بوده و فوق العاده خطرناک است. در صورت عدم آشنائی و تجربه با جریانهای آبی از ورود به دره جداً خودداری کنید. پیمایش این دره نیازمند مهارتهای فنی بسیار بالا و تجهیزات لازم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.