تنگ (تنگه) شمشه، چرداول

تنگ شمشه، چرداول، استان ایلام
نام فارسی:  تنگ شمشه

نام انگلیسی: Shemheh canyon

تنگ شمشه در موقعیت جغرافیایی N 33 40 E 46 41 در جنوب روس روستای هلاسم و در استان ایلام واقع است. طول این دره در حدود ۳ کیلومتر است و سرشاخه آن ارتفاعات قلارنگ است. این دره کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم کرده و نقطه  اتصال آب های سطحی بخش شیروان و چرداول است.

در محل برش عرضی کوه لنه که سبب خروج رودخانه زنگوان از آن به سمت زهکش رودخانه چرداول شده است و به دلیل تأثیرات آب بر سنگهای آهکی بستر خود، شکل‌های زیبایی به صورت استخر رودخانه ای شکل داده که همراه با آثار قدیمی که بر دیواره‌های اطراف تنگه به جای مانده دارای جذابیت قابل توجهی است.

چشمه “به ره زا” هم چشمه آب شیرینی است که در دهانه جنوبی تنگ شمشه واقع است و زیبایی این تنگه را صد چندان کرده است. وجود این چشمه و رود زیبای که از وسط تنگه می‌گذرد و بناهای تاریخی که در این منطقه وجود دارد و همچنین وجود پرندگان گوناگون در این منطقه زیبایی بخصوصی به آن داده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

چرداول از کانون‌هاى تاریخى ایلام است که قدمت تاریخى آن به دوره ساسانیان مى‌رسد. از آثار بجامانده می توان به آثار ببجای مانده از شهر تاریخی سیروان، سرابکلان وسایر آثار مربوط به دوران ساسانی در این منطقه اشاره نمود.

دسترسی

دسترسی به این منطقه از طریق مسیر ارتباطی شهرستان ایلام به روستای هلاسم، امکانپذیر است. تنگ شمشه در جنوب روستا و در مسیر زمینهای زراعی روستا واقع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.