تنگ سجک

تنگ سجک، نورآباد، استان فارس، تصاویر از جرسون خراسانی
نام فارسی:  تنگ سجک

نام انگلیسی: Sajek canyon

تنگ سجک در موقعیت جغرافیایی N3000 E5201 در استان فارس واقع است. برای دسترسی به این تنگ باید از شیراز به سمت یاسوج حرکت کرد. سپس وارد جاده فرعی روستای هرایجان شد و از آنجا به روستای پاقلعه رفت. روستای پاقلعه از توابع بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی، با مختصات جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه عرض شمالی، در فاصله ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی نورآباد (ممسنی) و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شیراز، در شرق رشته کوه‌های زاگرس بر روی شیب نسبتاً تندی واقع شده است. این روستا ازطریق شهرهای ممسنی ، اردکان ، بیضا و شیراز قابل دسترس است. این روستا از سطح دریا ۱۹۴۵ متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است.

در تنگ سجک که به تنگ سیاه جک هم شناخته می شود تنگه ای بسیار فنی است که برای پیمایش آن باید از چندین آبشار فرود انجام داد و همچنین بخشهای بسیاری از مسیر از درون جریان آب است. دره در پایین دست روستای پاقلعه قرار گرفته از این رو آب تنگ به دلیل مصارف کشاورزی قابل شرب نیست. طول مسیر تنگ در حدود ۵۵۰۰ متر است. این تنگ در سال ۱۳۸۱ توسط گروه طبیعت دوست شناسایی شد.

آبشار پاقلعه یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای استان فارس است که در این تنگ واقع شده است. آب این آبشار از دو دهنه چشمه پرآب به نام خطیری و رضایی تأمین می‌شود که پس از عبور از باغ‌ها و دره‌های باصفا، با فاصله اندکی در پایین دست روستا از دیواره‌های صخره‌ای سرازیر می‌شود. موسیقی این آبشار خروشان که از ارتفاع بلندی سرازیر می‌شود، فضای پیرامون آن را فرامی‌گیرد. خروش شکوهمند آبشار و طبیعت بکر پیرامون آن همراه با منظره دشت‌های پر از شقایق سردسیری، شب‌بوهای وحشی و لاله‌های واژگون، زیبایی و جلوه‌های حیرت‌آوری پدید می‌آورند.

چشمه خطیری در شمال غرب روستا آب مورد نیاز باغ‌ها و زمین‌های زراعی روستا را تأمین می‌کند. آب این چشمه در گذشته موجب گردش سنگ آسیاب آبی می‌شد که آثار آن هنوز هم در نزدیکی چشمه به جا مانده است.
رودخانه شش پیر در نزدیکی روستا از تنگه‌ای عبور می‌کند که با پوشش انواع درختان جنگلی ناحیه زاگرس پوشیده شده است. در مسیر این تنگه آبشارهای پاقلعه، حسنی باچر، سجک و منطقه سرسبز جاوید قرار دارند که از زیبایی‌ها و جاذبه‌های پیرامون این روستا به شمار می‌روند.

در بالای آبشار و در اطراف روستا تپه‌های باستانی متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی و پیش از تاریخی به جا مانده‌اند که قدمت طولانی سکونت انسان در این ناحیه را نشان می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.