جزیره لارک

نام جزیره:  جزیره لارک

 

 

موقعیت جغرافیایی

جزیره لارک در وقعیت جغرافیایی N205053 E562216 قرار دارد. جزیره لارک با 7/48 کیلومتر مربع مساحت، در فاصلۀ 18 مایل دریایی از بندر‌عباس و 6 مایل دریایی از شهر قشم و در جنوب‌شرقی این شهر، در تنگۀ هرمز قرار دارد. این جزیره از کوه‌های آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده است. بلندترین نقطۀ آن 138 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن 6/10 کیلومتر می باشد.
در این جزیره فعالیت کشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی اکثر اهالی لارک، صید و غواصی است. آب آشامیدنی مردم این جزیره بیش‌تر از طریق بندر‌عباس به آن حمل می شود و هم‌چنین آب برکه‌ها و چاه‌های آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.تنها فعالیت اقتصادی که در لارک اکثر اهالی به آن مشغولند صید و غواصی می باشد . میزان صید سالیانه حدود 800 تن بوده که از اول مهر ماه صید آغاز می شود و انواع ماهیهای صید شده در این جزیره عبارتند از : هامور ، سرخو ، سنگسر ، مقوا و میش ماهی . معادن ساخته شده جزیره لارک عبارتند از: خاک سرخ در 12 کیلومتری جنوب باختری اسکله ، سنگ آهن ، نمک ، گوگرد و سنگ سفید . جمعیت این جزیره طبق آمار سال 1366 بالغ بر 428 نفر بوده است . در قسمتهای شمالی و در نزدیکی سواحل آن اماکن مسکونی همراه با چندین خیابان و جاده شوسه به هم پیوسته اند که دو روستای لارک  کوهی و لارک شهری را تشکیل می دهند .
تاسیسات و اماکن مهمی که در جزیره لارک وجود دارد به شرح ذیل می باشد :
مدرسه شهید سعید لارک کوهی ، مسجد ، دبستان شهید غفاری ، پاسگاه ژاندارمری ، بهداری ، دفتر جهاد سازندگی ، موج شکن ، پست برق ، باند عبور هاورکرافت ، منازل سازمانی و باند پرواز .


آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس حمل می شود و همچنین آب برکه ها و چاه نسبت به میزان بارندگی هر سال مورد مصرف قرار می گیرد .
جزیره هرمز مانند صدفی با 9/41کیلومتر مربع وسعت در فاصله، 10 میلی جنوب شرقی بندر عباس و در میان آب‌های خلیج فارس قرارد گرفته است .
سطح جزیره هرمز را طبقات سازند‌های رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده است و طبقات نمکی نیز به صورت تپه‌هایی، قسمت اعظم جزیره را پوشانده‌‌اند و اکثراً از جنس نمک طعام می‌باشند. بلند‌ترین نقطۀ آن 186متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ ترین قطر آن 8کیلومتر است. به دلیل بارش‌های اندک جوی و نمکی بودن خاک و شور بودن آب، هیچ نوع مرتع و گیاه در جزیره وجود ندارد .

 

جزیره لارک واقع در 35 کیلومتری جنوب شرق بندرعباس قرار گرفته است .
از نظر زمین شناسی این جزیره از تنوع زیادی برخوردار است . جزیره لارک گنبد نمکی است که در اواخر دوران سوم میشان را چین داده است و نشانه هایی از حضور خود به صورت قطعات و واریزه های گنبد در رسوبات سازند میشان به جای گذاشته است که مشخص می کند گنبد در زمان رسوبگذاری سازند میشان ، رخنمون داشته است . شیبدار نمودن سازند میشان و آغاجاری از حاشیه جزیره ، ملایم و به سمت گنبد تندتر شده و گاه برگشته می نماید . رسوبات حواشی گنبد دارای چینه بندی متقاطع با زاویه بیش از 30 درجه گواه بر رسوب ماسه های ساحلی و تاثیر عمده باد شمال در رسوبگذاری این نوع رسوبات است .
گنبد نمکی جزیره لارک از جمله متنوع ترین گنبدهای جنوب کشور بوده و از ردیف H1 تا H4 سازند هرمز را به طور کامل دارا می باشد . در اغلب جاهای این گنبد ردیف کامل ذکر شده حفظ شده است ونفوذ های ماگمایی در جای جای آن باعث ایجاد دگرگونی در ردیف های نمکی ، ماسه سنگ های خاکستری و مارنی گردیده است .


استخراج و صدور خاک سرخ جزیرۀ هرمز یکی از ممهم ترین منابع درآمد اهالی است. نمک آبی و سنگ لاشه از دیگر معادن این جزیره است . شهر هرمز مرکز جزیرۀ هرمز است. این جزیره فاقد آب شیرین است و بدین لحاظ آب آشامیدنی آن بندر‌عباس تأمین می شود . جزیره لارک از نظر تقسیمات سیاسی استان جزو بخش مرکزی شهرستان قشم و همچنین یکی از دهستانهای این بخش به شمار می رود .

 

جزیره لارک از قرن شانزدهم به بعد مدتی در تصرف هلندیها و پرتغالیها و انگلیسیها بوده و تاسیسات قلاع نظامی با تجهیزات توپ و برج های دیده بانی هنوز در جزیره لارک به چشم می خورد که حکایت از اهمیت این جزیره درگذشته می کند. این جزیره درزمان سلطنت شاه عباس همزمان با تصرف سایر جزایر تنگه هرمز تحت تسلط دولت ایران درآمد . در قرن هجدهم ناحیه تنگه هرمز و جزایر آن بیشتر مورد توجه اعراب عمان و مسقط بخصوص اعراب جواسم بود . این توجه بیشتر در مورد جزایر تنگه هرمز و به ویژه جزایر لارک ، هنگام ، هرمز و …. بود، و به سبب نزدیکی آنها به عمان و همچنین به مناسبت واقع بودن آنها در مدخل تنگه هرمز اهمیت بسیاری داشت و چون بندرعباس هم در همین ناحیه واقع شده بود در دست داشتن آن برای حفظ تنگه هرمز لازم بود.

 

برای مشاهده نقشه هوایی منطقه کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.