جزیره مطاف

نام جزیره:  جزیره مطاف

 

 

موقعیت جغرافیایی

جزیره مطاف در استان بوشهر و در سواحل بخش بردخون بین ۲۷ درجه و ۵۰ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی واقع شده است. مطاف یک جزیره زیر آبی است که در ۱۷ مایلی بندر دیر بزرگترین بندر صیادی ایران از استان بوشهر واقع شده است مطاف در میانی خلیج فارس و به قولی در پیچ خلیج فارس قرار گرفته طول آن نه و نیم مایل است و عرض آن حداقل نیم و حداکثر یک مایل می باشد در نزدیکی و سمت جنوبی جزایر  سه گانه نخیلو ٬ ام الکرم و تحمادون جای گرفته و منتهی الیه تپه های ارتفاعات کوه امیردیوان می باشد .

 

مطاف جزیره اى ماسه اى در میان آبهاى ساحلى  بندر دیر است که هنگام مد دریا زیر آب فرو مى رود و شناورهاى عبورى از این منطقه در برخى نقاط آن که عمق آب کم است در میان ماسه ها به گل مى نشینند. این جزیره ماسه اى مغروق هنگام مد دریا ارتفاع آب روى این جزیره  دو تا ۱۳ متر است. مطاف از جزیره‌های غیر مسکونی در خلیج فارس است.در میان دریانوردان خلیج فارس این مثل رایج است که: «موج مطاف نخوردی، خرما به گربه میدی» که کنایه از اسراف و ندانستن قدر دارایی حاصل از کار پر زحمت است.

 

فاصله مطاف تا جزیره نخیلو یک مایل و ۲۵ صدم و تا ام الکرم سه مایل است . مسیر مطاف از شمال غربی به جنوب شرقی رسم شده  و زمین آن در قسمت شمالی شنی ٬ میانی گسار و جنوبی باتلاقی است . مطاف از کلمه طوف گرفته شده و به معنای دور زدن و چرخیدن است ٬ کلمه طواف نیز از همین ریشه است مطاف و مناطق نزدیک به آن بهترین مکان برای پرورش و تجدید شوندگی طبیعی آبزیان مرغوب خلیج فارس است که آبزیان آن مانند میگوی ببری و ماهیانی مثل راشگو و حلوا سفید و شوریده و …. شهرت جهانی داشته و مشتریا ن خاص و همیشگی در اروپا و دیگر کشورها دارد تمامی صیادان در خلیج فارس ٬ دریای عمان ٬ هند ٬ پاکستان و برخی دیگر از کشورها مثل یونان ٬ کره و …. با صیدگاه مطاف آشنا بوده و عاشق صید در این منطقه می باشند در واقع مطاف گنج خلیج فارس و صیادان می باشد . تمام شناورهایی که از شمال به جنوب خلیج فارس و بالعکس تردد می نمایند بایستی از ر‌‌اس المطاف بگذرند  و به  لحاظ اینکه این جزیره زیر آبی (مطاف ) دریا نوردان خبره و زیادی را غافل نموده و به دام مرگ کشانده به محل اضطراب ناخدایان و یا به تعبیری مثلث برمودا و دام مرگ شهرت یافته نا گفته نماند که سمت جنوبی این جزیره زیر آبی بهترین لنگرگاه هنگام باد های شمالی برای صیادان و شناور های تجاری است در سالهای اخیر که اطراف مطاف توسط سازمان بنادر و دریانوردی بویه گذاری شده و شناورها به دستگاه های پیشرفته ناوبری مانند موقعیت یاب جهانی (جی پی اس )  تجهیز شده اند کمتر ناخدایان دچار خطا شده و شناورهای کمتری نسبت به گذشته با مطاف برخورد می کنند . 

1 نظر
  1. م. آقاجری می‌گوید

    با سلام و احترام
    آیا در جزیره مطاف جایی به نام راس الخان وجود دارد؟ یعنی در راس شمالی جزیره یا هرجای دیگر آن؟
    من این نام را به صورت انگلیسی در اثری خوانده ام اما ظاهرا امروزه دیگر به کار نمی رود.
    با تشکر فراوان از شما دوست گرامی و نادیده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.