دره سیستان (تفنگ دره)، کلات

    

نام فارسی:  دره سیستان (تفنگ دره)

نام انگلیسی: Sistan canyon

 

 

موقعیت جغرافیایی

دره سیستان در موقعیت جغرافیایی N3658 E5929 در استان خراسان رضوی واقع است. این دره در ارتفاعات هزار مسجد در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع است. منطقه پوشیده از جنگلهای ارس است و رودخانه ایدلیک از میان آن عبور می کند. وجه تسمیه هزار مسجد را چنین آورده اند که: چون اسکندر به ایران هجوم آورد و درصدد نابودی دین اوستا برآمد هزار نفر از بزرگان دین زرتشت که به " مز " معروف اند ، اوستا را به این کوه آوردند و در آنجا مخفی شدند و لذا جایگاه هزار مز بود.بعد از اسلام برای این که با فرهنگ اسلامی نزدیکی بیشتری داشته باشد به هزار مسجد تغییر نام یافته است.

 

یکی از زیبا ترین و بکرترین مناطق هزار مسجد تفنگ دره است که متشکل از ۳۲ آبشار کوچک و بزرگ است که باید با وسایل فنی و فرود های متعدد طی شوند و از آبشار ۱۱ باید داخل آب فرود صورت گیرد و به علت باریک بودن عرض دره باید در فصل های خشک صعود انجام شود چون در صورت آمد سیل راه فراری وجود ندارد.

 

برای دسترسی به این منطقه باید از مشهد به سمت کلات حرکت کرد. بعد از دو راهی سد کارده م به روستای گوش می رسید و بعد از آن روستای مارشک  که آبادترین روستای منطقه است. بعد از این روستا راه به دو قسمت خاکی تقسیم می شود که مسیر سمت چپ به خرکت می رود. از اینجا راه پایان می یابد و پیاده روی شروع می شود البته اگر با ماشینهای کمک دار سفر کنید می توانید از داخل رودخانه قسمتی از راه را با خودرو بپیمایید در غیر این صورت نیاز به 3 ساعت پیاده روی است تا به دشتی که به میدان سیستان مشهور است برسید . در طول مسیر از سیاه چادرهای عشایر می گذرید که بر زیبایهای منطقه افزوده است. شایان ذکر است صعود و فرود در این منطقه نیاز به تجهیزات فنی کوهنوردی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.