آبشار کوه نمک خرسین، درگز

نام آبشار:  آبشار کوه نمک خرسین

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار کوه نمک خرسین در موقعیت جغرافیایی N274953 E561356 در استان هرمزگان واقع است. این آبشار از کوه نمک خرسین واقع در غرب شهرستان درگز از محیطی نمکی به پایین میریزد و مناظر زیبایی ایجاد کرده است. بخش سیاهو در فاصله 19 کیلومتری محور بندرعباس-سیرجان و در 75 کیلومتری شمال خاوری بندرعباس قرار دارد . در فاصله 3 کیلومتری شمال باختری بخش سیاهو ، گنبد نمکی سیاهو واقع شده است و بخش اعظم آن را نمک تشکیل داده است و غارهای نمکی آن بسیار طولانی است . اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است .


آب شوری که از گنبد سرچشمه می گیرد به زمین های کشاورزی اطراف و آبهای شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد نموده است که در این مورد لازم است به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور ، اقدام به ایجاد حوضچه هایی نموده که آب شور درآن تبخیر گردد و نمک آن هم قابل استفاده گردد و با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می شود . گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد . از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شستشو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می شود .

 

منطقه از یک رشته کوه تشکیل شده که به صورت گنبد نمکی از داخل زمین بیرون آمده به طوریکه نوک گنبد هنوز بدون تغییر از بافت طبیعی اطراف پوشیده از بادام کوهی می باشد ولی قسمت های جانبی گنبد تحت تاثیر فشار های درونی زمین به صورت نمک ظاهر شده است و به علت نمکی شدن بافت خاک دارای پوشش قابل توجهی نمی باشد. این اثر در 55 کیلومتری جاده ارتباطی بندر عباس – سیرجان در شمال روستای سیاهو واقع شده است. دسترسی به مسیر از طریق جاده آسفالته و خاکی با گذشتن از روستای دره گز امکان پذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.