دریاچه پری (خندقلو)، ماهنشان

نام انگلیسی:  Pari Lake    

نام فارسی :  دریاچه پری (خندقلو)

 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه پری یا خندقلو در موقعیت جغرافیایی N365333 E472733 در استان زنجان واقع است. دریاچه زیبای پری که در محدوده شهرستان ماه‌نشان واقع شده ، زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ماه نشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی کل استان زنجان به حساب می آید که با چشم انداز بسیار زیبایی در میان یک دشت وسیع گسترده شده است . خرداد ماه و تیر ماه بهترین ماه های سفر به این منطقه هستند. وسعت دریاچه در حدود 0.5 کیلومتر مربع سات و گستره ای شمالی جنوبی دارد. طول دریاچه 1.2 کیلومتر و عرض آن 500 متر است. دریاچه در 2 کیلومتری شمال شرقی روستای پری واقع است. این دریاچه از طریق جاده ماخنشام به روستاهای  سهند سفلی، سهند علیا، قاضی کندی، حسن آباد و پری قابل دسترسی است.

 

این دریاچه در دهستان اوریاد( بخش مرکزی ماهنشان) واقع شده و فاصله آن از مرکز استان 152 و از شهر ماهنشان 45 کیلومتر است. اطراف دریاچه خندقلو دارای آب و هوای نیمه خشک بوده و مساحت این منطقه 40 هکتار است و پوشش گیاهی این منطقه مرتع و منابع آب موجود آن از طریق چاه و آب دریاچه تامین می شود.هم اینک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در حال انجام مطالعه و طراحی جهت اجرای سایت تفریحی در حاشیه دریاچه خندقلو است.

 

اطراف این دریاچه بدلیل وجود جاذبه های مهم گردشگری و پتانسیل های توسعه، قابلیت احداث مجموعه ای از تاسیسات گردشگری مانند ارایه خدمات اقامتی، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی در یک مکان واحد را دارد.
 

۹ نظرات
  1. کاوه می‌گوید

    چکنم؟ دلم از سنگ که نیست

    گریه در خلوت دل ننگ که نیست

  2. کلانتری می‌گوید

    سلام به دانش اموزان خوبم در خندقلو یادش بخیر کلانتری هستم سالهای ۷۶و۷۷و۷۸ در خندقلو معلم بودم

  3. کاوه می‌گوید

    سلام بر ماهنشان, غروبگاهان دلگیرش, خروش و بیتابی قزل اوزن. و مدرسه ای که هر پاییز مملو از دانش آموزان پاک و دوست داشتنی روستاهای برف آلوده میشد.
    دلتنگ همیشگی آن روزهای خوب حمزه گیلوری دبیر دبیرستان علامه امینی ماهنشان دهه هفتاد

    دریاچه خندقلو دانش آموز خوبم محمدعلی آقایار زاده را بیادم آورد. هرکجا هست سلامت باشد .

    1. کاوه می‌گوید

      محمدعلی آقایار زاده متولد ۱۳۴۷ دقیقا هم سن خودم بود من سال ۷۴ تا۷۸ دبیر دبیرستان علامه امینی و سرپرست شبانه روزی بودم خاطرات محمدعلی را هرگز فراموش نمیکنم منو نصیحت میکرد که خیلی با بچه ها خودمونی نشم اما این دست خودم نبود آخه اون بچه ها اهل سوء استفاده نبودن ومن خیلی دوستشان داشتم معلم شاگردی مطرح نبود ما دوستانی همدل بودیم یادش گرامی باد دلتنگ صمیمیت و سادگی بچه های شبانروزی و سادگی و مهربانیهایشان هستم و امید سلامتی و بهروزی برای تک تکشان دارم. دکتر حمزه گیلوری

  4. روستایی می‌گوید

    سلام من نمیدونم شما چرا اسم این دریچه رو ب اسم پری ثبت کردین….لطفا نفروشین اصلا یک روتا رو ب یک روستایی دیگر……..دریاچه خندقلو…

  5. گیلوری می‌گوید

    یاد و خاطره خندقلو من را بیاد محمدعلی آقا یار زاده خندقلو میاندازد دانش آموز سال۱۳۷۶دبیرستان علامه امینی ماهنشان.
    امیدوارم هر کجا هست سربلند و پاینده باشد.

    حمزه گیلوری

  6. l.gharaee می‌گوید

    ومنم اهل همین جا هستم پیشنهد میدم اردیبهشت ماه سفری به این بهشت کنید

  7. اسمعیل می‌گوید

    با سلام لازم به ذکر است که چمن مغول بیک با چندین چشمه طبیعی در نزدیکی این در یاچه واقع شده است و طبیعت بسیار زیبایی دارد.

  8. محمدابراهیم حمداله زاده می‌گوید

    بنده متولدروستای خندقلومباشم وآنجابزرگ شده ام اسم آن دریاچه “شورگل”می باشدومربوط به روستای خندقلومیباشدوربطی بهروستای پری نداردلطفاروستای پری راازجلودریاچه پاک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.