دلفین بینی بطری هندی

نام علمی : Tursiops aduncus

نام انگلیسی:  Indo-Pacific Bottlenosed Dolphin  

نام فارسی: دلفین بینی بطری هندی

 

 

پراکندگی

مشخصات: جثه متوسط، پوزه متوسط و گرد، آرواره‌ی پایین کمی از آرواره بالا جلوتر، باله‌ی پشتی بزرگ و داسی‌شکل، رنگ پشت خاکستری، زیر شکم و پهلوها روشن‌تر، در ناحیه‌ی شکم تا گردن و دو طرف صورت و باله‌های سینه‌ای خال‌هایی وجود دارد که مشخصه‌ی این دلفین است.

 

اندازه‌ها: طول بدن حدود 5/2 متر، باله‌های سینه‌ای 30 تا 50 سانتی‌متر، بلندی باله‌ی پشتی 23 سانتی‌متر، پهنای باله‌ی دمی 60 سانتی‌متر، تعداد دندان در هر نیمه آرواره 23 تا 29 عدد، وزن متوسط 180 تا 230 کیلوگرم.

 

پراکندگی: در ایران، خلیج فارس و دریای عمان. اغلب در آب‌هایی با عمق حدود 30 متر و با فاصله‌ی حدود یک کیلومتری از جزایر و سواحل زندگی می‌کنند، نسبت به سایر دلفین‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. اکثر دلفین‌هایی که در اطراف سواحل و جزایر ایران به‌خصوص جزایر قشم، هنگام و فارور مشاهده می‌شوند، از این‌گونه هستند.

 

پراکنش جهانی: اقیانوس هند و جنوب اقیانوس آرام.

 

عادات: به‌صورت اجتماعی در گروه‌های کوچک یا بزرگ زندگی می‌کند و نسبت به سایر دلفین‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. معمولاً در آب‌های کم‌عمق ساحلی زندگی می‌کند. در صبح و عصر بیشترین فعالیت را دارد. برخی از آنها مهاجر هستند. جابه‌جایی آنها به دما و پراکنش غذا بستگی دارد ولی برخی از جمعیت‌ها ممکن است تمام طول سال را در مناطقی که غذا فراوان است، بمانند. بسیار بازیگوش و تربیت‌پذیرند. مغز آنها بزرگتر از مغز انسان است. آنها می‌توانند برخی از حرکات پیچیده را از سایر دلفین‌های دیگر بیاموزند. در مقایسه با سایر جانوران وحشی به آسانی برای کارهای آکروباتیک و یا بازی با توپ تعلیم می‌بیند. در بین دلفین‌هایی که در حالت اسارت نگهداری می‌شوند، سلسله‌مراتب وجود دارد. در داخل دلفیناریوم معمولاً دلفین بزرگِ بالغ، غالب بر همه است و ماده بزرگ‌تر نیز مرتبه بالایی نسبت به سایر ماده‌های کوچک‌تر دارد. دلفین غالب برتری خود را با گاز گرفتن، کوبیدن خود به طرف مقابل و سیلی زدن با دم به اثبات می‌رساند. دلفین بینی‌بطری هندی قادر است حدود شش متر از سطح آب به بالا بپرد. به موج‌سواری علاقه دارد. گاهی اوقات ماهی‌ها را به‌جاهای کم‌عمق کشانده و آنها را به بیرون پرت می‌کند و سپس برای گرفتن آنها تمام بدن به استثنای دم خود را به ساحل می‌کشاند. گاهی اوقات نیز ماهیان صیدشده را با دم به هوا پرتاب نموده و دوباره آنها را می‌گیرد. دارای چند نوع صدا است. برخی عقیده دارند که این دلفین می‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار کند. دلفین بینی‌بطری هندی یکی از جاذبه‌های جزایر قشم و هنگام محسوب می‌شود. همه‌ساله تعداد زیادی از علاقمندان طبیعت‌گردی برای مشاده‌ی این دلفین‌ها و حرکات جالب و دوستانه‌ی آنها عازم جزایر مذکور می‌شوند.

 

غذا: اغلب شامل ماهی‌های کوچک به‌ویژه گونه‌های کف‌زی نواحی ساحلی و همچنین سرپارویان است. افراد یک گروه ممکن است با همکاری یکدیگر ماهی‌ها را به‌طرف ساحل رانده و آنها را صید کنند.

 

تولیدمثل: در بهار و تابستان جفت‌گیری می‌کند. مدت بارداری حدود 13 ماه است. معمولاً یک بچه به‌طول بیش از یک متر و به وزن حدود 20 کیلوگرم می‌زاید که بین 18 تا 24 ماه شیر می‌خورد. این دلفین احتمالاً هر سه سال یک مرتبه می‌زاید. طول عمر متجاوز از 40 سال است.

1 نظر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.