لاک پشت سبز

نام فارسی : لاک پشت سبز

نام علمی:  Chelonia mydas 

نام انگلیسی:  Green Turtle

 

 

پراکندگی

کاسه آن به شکل بیضی و گود است که پهنایش 80 درصد طول آن می باشد. طول کاسه 80- 150 سانتیمتر است . سر کوچک است . لبه های آرواره های پایین شبیه به دندان و آرواره بالا بر روی سطح داخلی دارای خطوط برجسته و قوی است .لاک‌پشتی به رنگ سیاه یا زیتونی مایل به قهوه ای تیره می باشد. لاک‌پشت سبز بالغ اصولا علف خوار بوده و از گیاهان دریایی، جلبک های مختلف و برگ حرا تغذیه می کند ولذا اوقات زیادی را در نزدیکی سواحل می گذرانند. ولی نابالغ های این لاک‌پشت ها تا حد زیادی گوشت خوارند و از نرم تنان, سخت پوستان و اسفنجها تغذیه می کنند. تخم گذاری لاک‌پشت سبز در جزیره هرمز را در سابق کارشناسان محیط زیست گزارش داده اند. اینجانب در سواحل مختلف ایران شاهد تخم گذاری  لاک‌پشت های سبز بوده ام که عمده ترین آن در منطقه اهرم و کیش بوده است . خم های این گونه لاک پشت سفید، کروی است و قطر آنها حدود 5/4 سانتیمتر و 38 گرم وزن دارد. انه سازی آنها به طور عمده از اسفند تا اواخر اردیبهشت ماه است و این عمل معمولا در طول شب انجام می شود. اصولا ماده ها سواحل شنی و ماسه ای را برای لانه سازی وتخم گذاری انتخاب می کنند. ممکن است در یک فصل تعداد 2 تا 3 لانه درساحل ایجاد کنند.

 

لاک‌پشت سبز  نوعی لاک پشت آبزی است که در آبهای گرمسیری از خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند. از نظر طبقه بندی «آی‌یوسی‌اِن» در گونه‌های در حال انقراض قرار دارد. این گونه از لاکپشت‌ها برای زیست‌بوم مفید هستند و به عنوان موجودات پاک‌کننده زیست‌بوم دریا به شمار می‌روند و آلودگی‌های سواحل را از بین می‌برند.

 

از لاکپشت های دریایی ۸ گونه در جهان شناسایی شده که در آبهای ایران مشاهده ۵ گونه از آنها گزارش گردیده است و در آبهای پارک ملی دریایی نای بند دو گونه لاکپشت نوک عقابی و سبز از خانواده لاکپشت های دریایی وجود دارند. لاکپشت سبز  دارای جمعیت قابل توجهی در آبهای ساحلی منطقه نایبند است. هر چند که سواحل ماسه ای خلیج نای بند و سواحل جنوبی پارک جهت تخم گذاری این لاک پشت مناسب است اما تاکنون گزارشی مبنی بر تخم گذاری این لاکپشت در این سواحل ثبت نگردیده است. لاک پشت سبز در فهرست سرخ حیوانات در معرض تهدید اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) قرار دارد و با عنوان در خطر انقراض (Endangerd (EN معرفی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.