نهنگ آبی

نام علمی : Balaenoptera musculus

نام انگلیسی:  Blue Whale  

نام فارسی: نهنگ آبی

 

 

پراکندگی

 (نهنگ بزرگ ) ( وال آبی )

مشخصات: بزرگ ترین موجود زنده کره زمین است. رنگ پشت و شکم آبی تیره، متمایل به خاکستری و سفید است باله پشتی، بسیار کوتاه، معمولاً به ارتفاع 33 سانتی متر و در قسمت انتهایی پشت قرار دارد. باله های سینه ای تقریباً یک هفتم طول بدن و سطح زیرین آنها سفید است. به علت چسبیدن قشری از دیاتومه، زیر شکم زرد رنگ به نظر می رسد. سقف دهان و تیغه های دندانی سیاه رنگ اند.

 

اندازه‌ها: طول بدن 25 تا 3/33 متر، ( نرها کوچکتر از ماده‌ها ) تعداد شیارهای زیر گلو 55 تا 90 شیار، تیغه‌های دندانی در هر طرف آرواره بالا 260 تا 400 عدد. طول تیغه های جلو دهان متجاوز از 50 سانتی‌متر و در عقب دهان حدود 100 سانتی متر است. بیشترین وزن 180 تن.

 

پراکندگی: تمام اقیانوس ها.

 

پراکنش جهانی: تمام اقیانوس‌ها.

 

عادات: به صورت به صورت انفرادی یا در گوره های دو تا چهار تائی مشاهده می شود. مهاجرت های طولانی دارند. معمولاً با سرعت 22 کیلومتر در ساعت شنا می کند ولی در مواقع ضروری سرعتش را به 48 کیلومتر می رساند. فواره، عمودی و قیف مانند است و ارتفاع آن به 6 تا 12 متر می رسد. معمولاً پس از 8 تا 15 شیرجه سطحی با شیرجه ای عمیق به مدت نیم ساعت به زیر آب فرو می رود. نهنگ آبی تنها گونه ای از این جنس است که قبل ار فتن به زیر آب باله دمی آن در هوا دیده می شود، این نهنگ بلندترین صدا را در بین جانوران دارد. صدا با فرکانس کوتاه تولید می شود و در داخل آب تا صدها کیلومتر قابل شنیدن است.

 

غذا : عمدتاً از کریل که نوعی سخت پوست میگو شکل کوچک است و دیگر گونه های پلانکتون، خرچنگ ها و ماهیان ریز تغذیه می کند یک نهنگ بالغ در زیستگاه تابستانی روزانه حدود 40 میلیون از این حیوانات را که وزن تقریبی آنها حدود شش تن است می خورد. معمولاً در عمق کمتر از 100 متری به تغذیه می پردازد. 

 

تولید مثل: در فصل زمستان جفت گیری می کند. پس از 11 تا 12 ماه یک و به ندرت دو بچه، که حدود هفت متر طول و تا 3600 کیلو وزن دارد می زاید. دوران شیرخواره گی هفت ماه است، روزانه حدود 60 لیتر شیر می خورد و هر روز 90 کیلو به وزنش افزوده می شود. در شش تا هفت سالگی بالغ می شود. ماده ها معمولاً هر دو تا سه یال یک بار می زایند. طول عمر متجاوز از 70 سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.