پناهگاه حیات‌ وحش سرخانگل، گیلان

نام انگلیسی:  Sorkhangol nature reserve    

نام فارسی :  پناهگاه حیات‌ وحش سرخانگل 

 

 

موقعیت جغرافیایی

 پناهگاه حیات وحش سرخانگل با مساحت تقریبی 477 هکتار در بخش مرکزی تالاب انزلی واقع شده است که در قسمت شمالی پناهگاه حیات وحش سلکه و در قسمت شرقی منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم قرار گرفته و در ضلع غربی آن رودخانه سیاه‌درویشان و در ضلع شرقی آن رودخانه هنده‌خاله جریان دارد.

 

این منطقه در محدود تالاب بین المللی انزلی قرار دارد که مساحت آن در حدود 24/1214 هکتار و محیط آن در حدود 14/17 کیلومتر بوده و در تاریخ 21/3/1381 مورد حفاظت قرار گرفت . این منطقه در مختصات چغرافیایی طول شرقی  E492718- E492404 و عرض شمالی N372620 – N372304 قرار دارد . پناهگاه حیات وحش سرخانکل در غرب سلکه واقع شده که از طرف شمال به کانال ماهروزه و از طرف جنوب به روستاهای هندخاله ، سیاه درویشان و از طرف شرق به رودخانه هندخاله و از طرف غرب به رودخانه تازه بکنده محدود می باشد . منطقه مذکور پوشیده از آزولا ، سه کوله خیز ، لاله تالابی و نیزار می باشد که گونه غالب گیاهی آن را نی ، لوئی تشکیل میدهد.

 

 منطقه تالابی است که در بخش میانی گستره تالاب انزلی قرار گرفته است و بعنوان کانون امن این تالاب برای محافظت از پرندگان مهاجر آبزی و احیای نسل ماهیان کمیابی نظیر سوف در نظر گرفته شده است.

ارتفاع این منطقه از سطح دریا 8/25 –  متر می‌باشد و عمق و سطح آب منطقه ثابت نبوده و به‌علت نوسانات آب دریای خزر و دبی رودخانه‌های ورودی متغییر می‌باشد. حداقل دمای منطقه صفر و حداکثر دمای آن 28 درجه می‌باشد.

 

پوشش گیاهی منطقه به دلیل تالابی بودن شامل سه بخش غوطه‌ور، شناور و حاشیه‌ای می‌باشد. گیاهان شناور که قسمت اعظم آب منطقه را پوشانده‌اند شامل گیاهانی است که ریشه در داخل آب دارند و ساقه و برگ‌هایشان در سطح آب و یا خارج از آن می‌باشد که عمده‌ترین آن شامل سرخس آزولا، عدسک آبی کوچک، تراپ، لاله تالابی و پریوش کوچک می‌باشد. گیاهان حاشیه‌ای نیز که بخش اصلی رویش و تولیدمثل خود را در خارج از آب انجام می‌دهند شامل اسپرغان و نی هستند.

 

از حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرخانکل پرندگان مهاجر نظیر قو ، غاز ، چنگر و انواع مرغابیها ، طاووسک ، یلوه ، کاکایی نیز در این منطقه زمستانگذرانی می نمایند . منابع آبزی منطقه نیز دو نوع هستند ، ماهیان بومی عبارتند از : سوف ، هشترخان ، کپور ، سیم ، شوک ( اردک ماهی ) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید ، سفید کولی و سیاه کولی .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.