پناهگاه حیات وحش هندورابی

نام انگلیسی:  Hondourabi nature reserve    

نام فارسی :  پناهگاه حیات وحش هندورابی

 

 

موقعیت جغرافیایی

پناهگاه حیات وحش هندورابی در موقعیت جغرافیایی N264042 E533802 قرار گرفته است. جزیره هندورابی با 8 / 22 کیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگ‌ترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. این جزیره از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است و کرانه‌های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می‌شوند. مجاورت با دریا، اغلب موجب بالا رفتن میزان باران و رطوبت می‌شود. با این حال در تمام کرانه‌های خلیج فارس، همجواری با دریا، تأثیر چندانی بر میزان بارش این نواحی ندارد. فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است.  فعالیت ‌های صنعتی  یا بهره‌ برداری از معادن و منابع زیرزمینی و حتی صنایع دستی در هندورابی وجود ندارد. محیط زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع  پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آنجا یافت می‌شود. منابع تأمین آب جزیره بسیار محدود و کم است و آب مصرفی آن از طریق چاه یا آب انبار تأمین می‌شود. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه‌های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیره کیش و هم‌چنین برخورداری از زیبایی‌های طبیعی، قادر است بخشی از نیازهای سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند.

 

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلند ترین نقطه آن بیست و یک متر و بزرگ ترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. این جزیره از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است و کرانه های شمالی و شرقی آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می شوند. اما کرانه های غربی هندورابی کاملا صخره ای و بلند می باشد . مجاورت با دریا، اغلب موجب بالا رفتن میزان رطوبت و شرجی شدن هوا در این جزیره می شود . فعالیت اقتصادی اکثراهالی بومی که در شمال جزیره هندورابی زندگی می کنند، صید وماهی گیری است و خوشبختانه هیچگونه فعالیت صنعتی یا بهره برداری از معادن و منابع زیرزمینی درهندورابی وجود ندارد . ‏محیط زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آنجا یافت می شود. منابع تامین آب جزیره بسیار محدود و کم است و آب مصرفی آن از طریق چاه یا آب انبار تامین میشود .

 

تراکم مرجان ها در سواحل شمالی جزیره بیشتر بوده اما سایت های غواصی جنوب این جزیره عمیق تر است. ‏منطقه مرجانی هندورابی زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان به شمار می رود. همچنین بازدید از لاکپشت های دریا یی که از اواسط اسفند ماه و تا نیمه خر داد جهت تخم گذاری به سوا حل جزیره  هندورابی می آیند خالی از لطف نیست.  ‏بازدید از سایت های مناسب غواصی شمال این جزیره هم بسیار لذت بخش است. ریف شمالی این  جزیره بسیار کم عمق، بین 5 تا 8 ‏متر بوده و سایت بسیار مناسبی برای اسنورکلینک و یا غواصی در شب می باشد .

 

از آبزیان موجود در این ریف می توان به انواع مرجان های مغزی ، جراح ماهیان ، تن ماهیان دم زرد ، یونیک ، پیکاسو ، ملوان و طوطی ماهیان نام برد . در ساحل شرقی جزیره نیز هتلی کاملا متروکه به چشم می خورد که آب های روبروی آن نیز  دارای ریف های مرجانی غنی می باشد . از سایت غواصی شرق این جزیره نیز می توان به ‏ریف های همین منطقه  اشاره نمود که مملو از انواع آبزیان و بخصوص ستاره های دریا یی بسیار زیبا می باشد که  نوازشگر چشم شما خواهند بود. عمق دریا در سوا حل شرقی  بین 8 ‏تا 18 ‏متر متغیر امت و در نقاط عمیق تر ستارهای های بسیار زیبای در یایی به چشم می خو رند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.