پناهگاه صخره ای تنگ زندان، مرودشت

پناهگاه تنگ زندان در داخل یک دره درضلع غربی دامنه های کوه رحمت در شهرستان مرودشت قرار گرفته است. در پژوهشهای صورت گرفته در بین خاک و آوار کف پناهگاه موادی از جمله قطعه سفال، خرده استخوان، پی و دیواره سنگ چین و لایه های خاکستر به وفور وجود داشت. همچنین در خارج از پناهگاه و جلوی آن شواهد زیادی از ساختار های استقراری وجود دارد که با توجه به سفالهای سطحی این شواهد استقراری نشان دهنده یک سکونتگاه مربوط به دوره هخامنشی در محوطه جلو پناهگاه است که میتوان آن را یک روستا تصور کرد.


به نظر میرسد که پناهگاه صخره ای تنگ زندان همزمان با استقرار در محوطه روبه روی آن مورد استفاده بوده است . با توجه به این موضوع اگر هم شواهد استقراری از دوره های پیش از سکونت در محوطه در داخل پناهگاه سنگی وجود داشته باشد امروزه در زیر لایه های استقراری دوره های پس از خود پنهان شده است .  مقدار سفال هایی که از جلو پناهگاه سنگی و همچنین در سطح محوطه به دست آمد مربوط به دوره هخامنشی تشخیص داده شد . خمیره این سفال ها و همچنین رنگ بیرونی و درونی آنها نارنجی است و از شاموت شن ریز در ساخت آنها استفاده شده است .


شکل سفال ها عموماً شامل پیاله های کم عمق شاخص دوره هخامنشی است. هیچ گونه تزیینی در بدنه داخلی و خارجی این سفالها وجود ندارد. سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس با توجه به ارزشهای این اثر تاریخی و به منظور حراست از آن در سال جاری اقدام به ثبت اثر به شماره .2336 در فهرست آثار ملی ایران نمود و از تاریخ ثبت تحت حفاظت و صیانت این سازمان بوده است.


شهرستان مرودشت در طول جغرافیایی 52 درجه و 48 دقیقه و عرض جغرافیایی 29 درجه و 52 دقیقه و در ارتفاع 1594 از سطح دریا قرار گرفته است.این منطقه در 40 کیلو متری شمال شیراز واقع شده است. این شهرستان که امروزه با وسعت 7045 کیلومتر مربع، 68/5 درصد از کل مساحت استان فارس را به خود اختصاص داده است.تقریباً در چهارچوب طبیعی دشت مرودشت تعریف شده است. پناهگاه صخره‌ای تنگ زندان مربوط به دوره هخامنشی است و در شهرستان مرودشت، بخش مرکزی، دهستان محمدآباد، ۵۰۰ متری جنوب شرقی روستای محمدآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.