پورپویز پوزه‌ پهن

نام علمی : Neophocaena Phocaenoides

نام انگلیسی:  Finless Porpoise  

نام فارسی: پورپویز پوزه‌ پهن

 

 

پراکندگی

 (پورپویز بی‌باله)

مشخصات: کوچک‌ترین عضو راسته‌ی نهنگ‌ها است. مشخصه‌ی اصلی این حیوان نداشتن باله‌ی پشتی و پوزه‌ی کوتاه و پهن است. دندان‌ها نیز پهن و دارای سه برجستگی (Lobe) است. در صورتی‌که دندان دلفین‌ها تیز و فاقد برجستگی هستند. رنگ قسمت بالای بدن خاکستری روشن با کمی آبی، زیر بدن روشن‌تر است ولی به مجرد مردن رنگش تیره می‌شود. در وسط پشت این حیوان نوار برجسته‌ی تیره‌رنگی وجود دارد. همچنین گاهی اوقات ناحیه‌ی سفیدرنگی در اطراف دهان مشاهده می‌شود.

 

اندازه‌ها: طول سروتنه 120 تا 206 سانتی‌متر، طول باله‌ی سینه‌ای حدود 28 سانتی‌متر، پهنای باله‌ی دمی حدود 55 سانتی‌متر، تعداد دندان در هر نیمه‌ی آرواره‌ی بالا 12 تا 22 عدد و در هر نیمه‌ی آرواره‌ی پایین، 14 تا 23 عدد، وزن حدود 70 کیلوگرم.

 

پراکندگی: در ایران معمولاً در مناطق ساحلی، تالاب‌های شور، رودخانه‌های بزرگ، مصب‌ها و جنگل‌های حرا واقع در خلیج فارس و دریای عمان، در حال حاضر بیشترین تعداد در مناطق ساحلی جزیره قشم، به‌خصوص منطقه‌ی حفاظت‌شده حرا مشاهده می‌گردد.

 

پراکنش جهانی: سواحل پاکستان، کره، ژاپن، برنئو و جاوه.

 

عادات: به صورت انفرادی و یا جفت و گاهی گروه‌های کوچک مشاهده می‌شود. معمولاً در جاهای کم‌عمق زندگی می‌کنند و معمولاً بیشتر از چند دقیقه زیر آب باقی نمی‌ماند. آهسته حرکت می‌کنند. معمولاً قایق‌ها و شناورها را تعقیب نمی‌کنند. در شرایط طبیعی هرگز به خارج از آب نمی‌پرند. در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی حرا در اطراف جزیره‌ی قشم معمولاً در جاهای بدون درخت می‌توان برای مدت کوتاهی آن را مشاهده نمود. در سال 1385 تعداد دو پورپویز که در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی حرا در تور صیادان گرفتار و کشته شده بودند، مشاهده شد.

 

غذا: از ماهی، میگو و اسکوئیدهای کوچک تغذیه می‌کنند. در حالت اسارت حدود پنج تا شش درصد وزن خود غذا می‌خورد.

 

تولیدمثل: احتمالاً در پاییز و زمستان جفت‌گیری می‌کند. آبستنی حدود 11 ماه است. یک بچه می‌زاید که حدود هفت کیلوگرم وزن دارد. بچه‌ها معمولاً در حالی‌که بر پشت مادر سوارند، حرکت می‌کنند. احتمالاً هر دو سال یک بار می‌زایند. طول عمر حدود 30 سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.