کویر ابوغویر، دهلران

نام انگلیسی :  Abu-Ghuyer desert    

نام فارسی :  کویر ابوغویر

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه بیابانی ابو غویر که به کویر ابو غویر شهرت دارد در جنوبی ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق قرار دارد. این منطقه در موقعیت جغرافیایی N3214 E4735 در غرب روستایی به همین نام واقع شده است. منطقه پوشیده از رملهای ماسه ای با پوشش گیاهی ضعیف است که قسمتی از آن نیز در کشور عراق واقع شده است.

دسترسی به کویر ابوغویر از طریق جاده ارتباطی دهلران به اندیمشک، بخش موسیان، دهستان دشت عباس، جاده خاکی روستای ابوغویر امکانپذیر است. پس از گذشتن از زمین های کشاورزی بخش دشت عباس شهرستان دهلران کویری بکر در کنار روستای ابوغویر وجود دارد که به کویر ابوغویر معروف است. روستای ابوغویر در فاصله 10 کیلومتری روستای چم هندی واقع است. پوشش جانوری منطقه متشکل از مارهای مناطق بیابانی، انواع عقرب، انواع جکو و آگاما، سارگپه بیابانی، عقاب دشتی، جرد؛ پاکسواکی و… است.

 

متاسفانه به لیل عدم تثبیت شن های روان در این منطقه، کلیه روستاهای حاشیه این منطقه بیابانی در معرض تهدید قرار گرفته اند. توصیه می شود به دلیل نزدیکی این منطقه به نقطه صفر مرزی، برای بازدید از این منطقه از راهنمای محلی استفاده شود.

1 نظر
  1. Haji Azim می‌گوید

    ممنون از کار قشنگتون …. معرفی ایران عزیز به ایرانیان عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.