آبشار آبگرم، کلات

نام آبشار:  آبشار آبگرم، کلات

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار آبگرم کلات در موقعیت جغرافیایی E600348 N363009 در استان خراسان رضوی قرار دارد. آبشار آبگرم، این آبشار در مجاورت روستای آبگرم در ۷۵ کیلومتری شهرستان کلات است. برای رسیدن به آبشار، پس از عبور از روستای آبگرم، در مسیری که امکان تردد وسایل نقلیه سبک وجود ندارد، پس از طی کردن راهی حدود نیم ساعت به آبشار زیبای آبگرم خواهید رسید. نام این آبشار از روستای ابگرم که دارای چشمه‌های آبگرم زیاد هست، گرفته شده‌است.

 

آب این آبشار از سرچشمه که چند کیلومتر بالاتر از خود آبشار قرار گرفته، به شکل قابل توجهی، گرم است. نه البته آنقدر گرم که در زمره چشمه های آب گرم محسوب شود اما احتمالا حوالی 30 تا 35 درجه گرما دارد. آبشار آبگرم و حوضچه آن به شدت برای آبتنی مناسب است


از کیلومتر60 جاده کلات که مسیر فرعی روستای آبگرم شروع می شود تا خود روستا تقریبا 20 کیلومتر راه است که مسیری آسفالته اما پیچ در پیچ است. از ابتدای روستا جاده خاکی شروع می شود و به سمت بند که فضایی سیمانی برای ذخیره و کانال کشی آب است ادامه می یابد. از جاده خاکی با ماشین می شود تا پای بند رفت. البته یکی دوباری هم باید از رودخانه رد شد. از پای بند به بعد را باید پیاده رفت. از پای سد تا آبشار با سرعت مناسب، یک ساعت راه است. مسیر، از دشتی باز و بسیار سرسبز می گذرد که البته از چشم گروههای دوچرخه سواری دور نمانده است. پیش از رسیدن به آبشار، درست در پیچ مسیر، بنایی تاریخی قرار دارد که به اعتقاد مردم روستا شکارکاه نادر بوده است؛


که البته نمی تواند صحیح باشد. نوع معماری و نوع خشت ها نشان می دهد که بنا آنقدرها قدمت ندارد و نهایتا به اواخرعصر صفوی می رسد. اینها حدس من است و نظر کارشناسی نیست. بنا البته حالا دیگر دارد کاملا خراب می شود. چوپانها از بنا به عنوان گاش استفاده می کنند و گاش محلی است که معمولا در توقف های شبانه گوسفندها را در خود نگهداری می کند. آبشار آبگرم واقعا آب گرمی دارد و مثلا کسانی که سرمای آب آبشار اخلمد را تجربه کرده اند اینجا تجربه ای متفاوت خواهند داشت.


آبشار و حوضچه آن بوی حمام های قدیمی می دهد و این به خاطر همان گرمای آب است. درخت های انجیر فراوانی در مسیر قرار دارد که در تابستان- شهریور و آنطرفها – انجیر کوهی فراوانی خواهد داشت. علاوه بر انجیر کوهی زالزالک کوهی- علف خرس- هم هم هست که در همان تابستان میوه های فراوانی خواهد داشت.
اگر حوصله داشته باشید و پیاده روی خسته نشوید می توانید مسیر را از بالای آبشار ادامه داده و حدود نیم ساعت بعد به سرچشمه آبشار برسید که باز بر خلاف دیگر آبشارها نه در پایین دیواره بلکه در وسط دشت قرار دارد و آب آن گرم است.

 

 

1 نظر
  1. رضا باقریان می‌گوید

    با سلام و با تشکر از اطلاعات خوبی که راجع به این ابشار زیبا داده ید.بنده به اتفاق دوستان همکار در مشهد در تاریخ ۸ خرداد ۹۳ به این آبشار زیبا رفتیم و ابتنی هم کردیم . بسیار لذت بخش بود. توصیه می کنم حتما تشریف ببرید و ببینید.از مشهد حدود دو ساعت طول می کشد تا به انجا بروید و به رفتنش می ارزد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.