آبشار امدوا ( جلنگ جیلینگ)، کیاسر

    

نام آبشار: آبشار امدوا ( جلنگ جیلینگ)، کیاسر

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ در موقعیت جغرافیایی N360745 E533633 در استان مازندران واقع است. آبشار جلنگ جلینگ در شرق روستای تیلک و غرب روستای پایین ده و جنوب غربی منطقه دوسرشمار قرار دارد . این تفریحگاه دارای ویژگی های منحصر بفرد و چشم اندازهای زیبایی است. ایم آبشار در حدود 14 متر ارتفاع دارد. چند راه دسترسی به این تفریحگاه وجود دارد : در منطقه دوسرشمار از دشت آیسر یا کرسکلا و عبور از " پایین ده دره " و از روستای تیلک هم از مسیر "پشت امدوا " می توان به این چشمه و آبشار رسید اما اکثر اهالی منطقه دوسرشمار ترجیح می دهند جهت رفتن به این تفریحگاه از مسیر روستای پایین ده بگذرند.

 

این منطقه حدودا در ارتفاع 2500 تا 2800متری قرار داشته و آب و هوای کوهستانی و سردی دارد. بالاده در واقع در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته کوه‌های البرز که از غرب به شرق کشیده شده‌اند – جایی که رطوبت و خنکای جنگل در کویر سمنان رو به خشکی می‌گراید- قرار گرفته است.‌ بارش نخستین برف پاییزی در آبان بر بلندای کوه چهارنو شروع می‌شود و برف تا اوایل خرداد در دره‌های این منطقه باقی می‌ماند. در فصل بهار سراسر منطقه با گل‌های رنگارنگ وحشی و شکوفه‌های درختان آذین‌بندی می‌شود و عطر گل‌های بهاری مشام آدمی را می‌نوازد و چشم‌اندازی‌هایی بدیع به وجود می‌آورد. در فصل تابستان نیز که هوای مازندران در اغلب مناطق دست‌کم به 38درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌خاطر رطوبت بالا نفس کشیدن برای انسان مشکل می‌شود، در این منطقه گرمای هوا به ندرت به 20درجه می‌رسد.

 

در شمال روستای بالاده قله شاهدژ قرار دارد که در واقع سمبل و نماد این روستاست. دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع 2500متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیوار سنگی سفید و براقی در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین دیدگان را به خود معطوف می‌دارد. در بالای این قله زمینی سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی حدود یک‌هزار مترمربع قرار دارد که نشانه‌‌ای از دژ و اماکن مسکونی کهن در آن به چشم می‌خورد؛ البته امروزه جز تکه‌های خشت و سنگ‌چین‌ خرابه‌هایش چیزی از آنها باقی نمانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.