آبشار تنگ ابولی (هرایجان)، سپیدان

نام آبشار: آبشار تنگ ابولی

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار تنگ ابولی در موقعیت جغرافیایی N305105 E520116 در استان فارس واقع است. این آبشار در میان تنگه ای به همین نام واقع شده است. آبشار در ۳ کیلومتری شمال غربی روستای هرایجان واقع شده است از این رو به آبشار هرایجان نیز شناخته می شود. آبشار از ارتفاعی نزدیک به ۳۰ متر در دو مرحله از دیواره ای عمودی به پایین میریزد. آبشار در ارتفاع ۱۷۶۵ متری از سطح دریا واقع شده و به دلیل نزدیکی آن به جاده بوان از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردار است. وجود پوشش گیاهی انبوه در پایین دست آبشار و جنگلهای بلوط در منطقه از دیگر جذابیتهای منطقه دشمن زیاری است. روستای هرایجان از روستاهای منطقه دشمن زیاری از توابع شهرستان سپیدان در استان فارس است. دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شیراز به اردکان، سه راهی هرایجان، پس از روستای هرایجان در سمت شمال جاده امکانپذیر است.

دشمن‌زیاری نام طایفه‌ای از عشایر ایران است. این طایفه بیشتر در منطقه‌ای به نام دشمن زیاری در استان کهکیلویه و بویراحمد و شهرستان ممسنی استان فارس و بخش بیضا از شهرستان سپیدان استان فارس زندگی می‌کنند. بنا به روایات انتساب این طایفه به محمد بن زیار از حکام دوران آل زیار است که خاستگاه اصلی آنها شمال کشور بوده است و. در حال حاضر مردم این طایفه به زبان لری تکلم می‌کنند.

۶ نظرات
  1. حسن عباسی می‌گوید

    تشکر آقای یوسفی

  2. حسن عباسی می‌گوید

    ممنون از اطلاع رسانیتون دمتون گرم

  3. منو چهر یوسفی می‌گوید

    سلام خدمت اهالی محترم ساکنان دشمن زیاری بویژه هرایجانیها در این خطه زمین پاک و اسمان ابیش و شگفتیهای طبیعت زیبا و زاگرس بینظیر فارس ”
    بنده هم بمدت بیش از چهار سال متوالی عمر و خدمت کاری خود را در این سرزمین پر رمز و راز و زیبا و خاطره انگیز از سالهای ۶۸ الی ۷۳ در مدارس و دبرستان های دخترانه و پسرانه مناطق دشمن زیاری به تدریس زبان انگلیسی در خدمت اهالی پر مهر و با صفا در عین دشواری رفت و امد به شیراز و لی دوست داشتنی و دارای گویش خوش ترکیب و خوش اهنگ و دلپذیر با سایر همکاران فرهنگی خود بوده ام . و سالی حداقل یکبار از دیار زیبای دشمن زیاری بازدید و تجدید خاطره و از طبیعت ان لذت میبریم . هم اکنون از طبیعت نیمه بکر و قابلیت دارای جذب گردشگری و بومگردی ان مقاله ای نگارش و برای چاپ در روزنامه خبر جنوب اقدام و کوشش نموده ام . دهها خاطره خوب و بیادماندنی در سایتها و وبلاگهای مختلف زیبایهای و مهر و محبت به طبیعت و حتی بی مهری ها ی نسبت به طبیعت انجا را نگارش و تقدیم نموده ام تا شاید توانسته باشم قدم نا چیزی در معرفی و نادیده های ان را در معرض دید علاقه مندان قرار دهیم و جبران مهر و محبت بیکران اهالی را که نسبت بخودو از ما دریغ نداشتند داشته باشیم .شاد و با عزت باشید

  4. زهرا الوندی و مریم خزایی می‌گوید

    سلام عکساتون خیلی جالب و قشنگه طبیعت بکری دارین ایشالا ی روز میایم از نزدیک این طبیعت زیبا رو نگاه میکنیم

  5. فضیل زارعی می‌گوید

    درباره وجه تسمیه دشمن زیاری به معنای دشمن آل زیار بعید به نظر می رسد صحیح باشد ویا وجههای دیگر معنی دشمن زیاری دشمن شکن می باشد

  6. حسین می‌گوید

    سلام مرسی از اطلاع رسانیتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.