آبشار تنگ تامرادی، بویراحمد

نام آبشار:  آبشار تنگ تامرادی، بویراحمد

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار تنگ تامرادی بویراحمد در موقعیت جغرافیایی E512508 N303048 در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. آبشار تنگ تامرادی در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران زمین که در مسیر جاده گچساران واقع شده و ارتفاع آن بیش از 15 متر می باشد. وجود چهار آبشار با ارتفاع ۸ تا ۱۰ متری و حوضچه های آب در مسیر آب زلال و بسیار خنک این آبشار و همچنین وجود غارهایی که آب از دل آن می گذرد و آب مداوم از سقف آنان چکه می کند باعث شده است که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن آن بیفزاید. طبیعت زیبا و جنگل بلوط اطراف این آبشار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

 

از مهمترین مشکلات این منطقه گردشگری می توان به عدم وجود هر گونه علائم راهنمایی و رانندگی در ۱۰ کیلومتر مسیر پر پیچ و خم منتهی به این مکان اشاره کرد. عدم وجود امکانات رفاهی از جمله رستوران ، سرویس بهداشتی و روشنایی مناسب برای شب از دیگر مسائلی است که این مکان تفریحی را در انزوا نگه داشته است.

 

طراف به کوه‌های زرآور و ساور محدود می‌گردد و از سطح دریا 1400 متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم معتدل و مرطوب، آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و در زمستان سرد است. در ورودی تنگ تامرادی و در مجاورت روستای حسین آباد، دخمه و مقبره‌ای از دوران هخامنشی به جا مانده که به یکی از سرداران و یا نجبای هخامنشی مربوط است. تنگ تامرادی محل وقوع یکی از جنگ‌های تاریخ معاصر نیز هست. با توجه به موارد مذکور، می‌توان قدمتی طولانی برای این روستا در نظر گرفت. مردم روستای تنگ تامرادی به زبان لری سخن می‌گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

 

چشمه بلوط عسلی، که در حوالی آبشار تنگ واقع شده است، یکی از معروف‌ترین ییلاقات و تفرجگاه‌های منطقه به شمار می‌رود. این چشمه، در پایین دست خود، حوضچه‌های طبیعی زیبایی را به وجود آورده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.