آبشار خامی باشت، گچساران

    

نام آبشار:  آبشار خامی باشت، گچساران 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار خامی باشت گچساران در موقعیت جغرافیایی E5057 N3032 در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. کوه خامی یا "خامین"(= تازه و سرزنده) در استان کهگیلویه و در نزدیکی شهر باشت یکی از کوههای زیبا(و در نوع خود منحصر به فرد) رشته کوه زاگرس است که در غرب و شمال غرب جغرافیایی شهر باشت و مابین باشت و شهرستان گچساران به صورت رشته کوهی ممتد رخ می نماید. این کوه دارای حدود 10قله بالای 3000متر از جمله قله های پک سرون و بازگه و کل ول1 و کل ول2 است که بلندترین آنها -کل ول به ارتفاع 3172متر از سطح دریاست.

 

این آبشار یک آبشار دائمی است. از بهترین و دیدنی ترین جاذبه های اطراف این آبشار طبیعت پوشیده از درختان بلوط و بیشه زارهای مورد، چشمه سارها و رودخانه های زیبا است که از نقاط بکر و دست نخورده کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود. آبشار خامی باشت، آبشاری دایمی است که در مسیر جاده باشت به چرام و در کنار روستای تل چگاه وقع است. منطقه باشت در مسیر گچساران(دوگنبدان) به یاسوج و در شصت کیلومتری گچساران قرار گرفته و طبیعتی زیبا و کم نظیر دارد. از مسیر باشت نیز مسیری در حدود 32 کیلومتر، پس از گذشتن از روستای آب دهگاه به تل چگاه و شادگان خواهد رسید. این آبشار در تنگه ای بنام تنگ برا قرار گرفته که پوشیده از درختان سرسبز بلوط و بیشه زارهای مورد و چشمه سارها و رودخانه های زیبا است. آبشار خامی باشت با حدود سه ساعت کوهپیمایی در میان این دره زیبا نمایان می شود. بهترین فصل بازدید از این آبشار، اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه است. چشمه دوپیردل و چشمه سرد و نیز در این منطقه شهرت بسیاری دارند. طبیعت اطراف روستای شادگان یکی از زیباترین مناطق استان کهگیلویه را رقم زده است. آبشار این منطقه، به نام آبشار گله جهنمی(گله جنی)، محل تفرج و استراحت اهالی شهرهای چرام، گچساران، دهدشت و باشت می باشد.

1 نظر
  1. امین کرمی پور می‌گوید

    سلام مطالب جالبی در مورد زادگاهم می بینم.یه وب در مورد گچساران و باشت دارم که جزیی تر توضیح دادمه.یه سر به ما هم بزن.برای تبادل لینک آماده ام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.