آبشار خرو، خرو

نام آبشار:   آبشار خرو

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار خرو در موقعیت جغرافیایی N361438 E590319 در استان خراسان رضوی واقع است. این آبشار در 8 کیلومتری شمال شهرستان خرو در میان دره رودی زیبا واقع شده است. پایتخت آلوی ایران واژه ی خرو در برخی جای ها به معنی محل تقسیم مورد استفاده قرار میگرفته و شاید اتلاق کردن این نام برای این منطقه چندان بی ربط نباشد . چون این نقطه محلی است که آب دو رودخانه ی دائمی و نسبتا پرآب تقسیم میشود. شهر خرو ( خروین ) بخش های مختلفی دارد .

 

خرو علیا و خرو سفلی که در کنار یکدیگر قرار دارند و شهرک امام رضا (ع) که در مجاورت شهرک صنعتی خیام نیشابور و شمال ساحل برج و در حاشیه ی شاهراه ارتباطی نیشابور به مشهد قرار دارد. این شهر ییلاقی و سرسبز در ۱۸ کیلومتری شرق نیشابور و در ۳۶ درجه و ۱۰ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۹ درجه و ۳ دقیقه طول جغرافیایی قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا بیش از ۱۵۰۰ متر میباشد. به سبب قرار گرفتن و گستردگی بخش هایی از خرو علیا و خرو سفلی بر روی دامنه ی کوه به صورت پلکانی قرار گرفته است که منظره ی پلکانی روستا باعث شده تا به آن لقب ماسوله ی خراسان داده شود. گرچه از ماسوله بسیار بزرگ تر و پر جمعیت تر و پر محصول تر است. خرو دارای دو رودخانه ی بزرگ و کوچک میباشد که از کوه های زنبورگاه در رشته کوه بینالود سرچشمه میگیرند. در مسیر هر دو رود دو آبشار وجود دارد.مسر شمال شرقی به چشمه علی و مسیر شمالی به ۀبشار خفر منتهی می گردد.  آبشار بزرگ که در مسیر رودخانه ی کوچک قرار دارد و آبشار کوچک که در مسیر رودخانه ی بزرگ قرار دارد. این رودخانه ها در دو دره مجزا قرار دارند که از حاصلخیز ترین دره های خراسان است. برای دسترسی به آبشار خرو مسیر رودخانه شمالی روستا به فاصله 8 کیلومتر به آبشار خرو منتهی می شود.

1 نظر
  1. رضا قدمیاری می‌گوید

    با سلام خرو بیش از ده ساله که به شهر تبدیل شده و اکنون دارای ۴ محله با نام های خرو علیا ، خرو سفلی ، شهرک امام رضا و ساحل برج میباشد و بیش از ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت داره
    شهر خرو با داشتن جاذبه های گردشگری سالانه پذیرای هزاران مسافر از سراسر ایران میباشد
    از جاذبه های گردشگری این شهر میتوان به
    ۲ آبشار به نام های شاه سو (شش آب) و آبشار رودمیان
    ۲ رودخانه خروشان با نام های رودخانه کوچک و بزرگ
    و وجود متبرک امامزاده سید علی خلیفه و یادمان گذر امام رضا از شهر خرو ( چشمه علی بن موسی الرضا)
    و همچنین وجود دهها چشمه جوشان و باغات سرسبز و مردمانی با صفا و مهمان دوست که میتواند پذیرای شما عزیزان باشد
    از القاب شهر خرو میتوان به نام های
    بام های طلایی ( بخاطر بام های پر شده از آلو که در تصاویر بالا مشاهده میکند)
    پایتخت آلوی جهان ( بخاطر صادرات سالانه بیش از پانصد هزار تن آلو به سراسر کشور و جهان)
    شهر ریواس ( بخاطر پرورش و کشت ریواس )
    سرزمین آب ها ( بخاطر وجود رود ها و آبشار ها و ده ها چشمه و قنات موجود در شهر)
    و ماسوله خراسان اشاره کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.