آبشار دشتک ابرج، مرودشت

    

نام آبشار:  آبشار دشتک، مرودشت 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار دشتک ابرج اقلید در موقعیت جغرافیایی E522753 N301715 در استان فارس قرار دارد. روستای  دشتک نیز یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است و به لحاظ استقرار در دشتی کوچک به نام دشتک معروف شده‌است. آبشاردشتک ابرج در ناحیهٔ دشتک ابرج در شهـــرستان مرودشت واقع شده‌است. این مکان دارای پتانسیل جذب گردشگر است و دارای دو آبشار زیبا هست به علت نبود راه مناسب در حال حاضر کمتر گردشگری به آن منطقه میرود. آبشار زیبای دشتک در منطقه ای مرتفع وتاریخی در ۶۵ کیلومتری شمال غرب مرودشت در نزدیکی شیراز واقع است. این آبشار در نزدیکی روستای دشتک  و در هشت کیلومتری شمال سد درودزن قرار گرفته و جنگلی از درختان گردو بر زیبایی مسیر آبشار افزوده است که در بدوورود چشمان هر بیننده ای را خیره می کند.

 

دشتک یکی از قدیمی ترین  روستاهای استان فارس (واقع در شهرستان مرودشت)می باشد که آثاری از دوران هخامنشی در آن یافت شده است.بافت خانه های روستا به علت قرار گرفتن در شیب، پلکانی  میباشد.مردم روستا به زبان فارسی(گویش دشتکی)صحبت می کنند،که از محدود بازمانده ی  گویش پهلوی جنوبی می باشد. هنوز هم در این گویش پاره ای از واژه های کهن پارسی را می توان دید. طبیعت بکر، چشمه های متعدد، کوچه باغ ها و گردو زارهای آن ، هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند.این روستا در حدود 450  هکتار باغ انگور و بادام  دیم، و 250 هکتار باغات گردو را دارا می باشد، و اخیرا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است.

 

۳ نظرات
  1. ناصریان می‌گوید

    سلام من در روستای دشتک که روستای چهارفصل هست خانه ای قدیمی برای پذیرایی از مهمانان خارجی وهموطنان عزیز دارم .باتشکر
    ۰۹۱۷۹۶۷۰۱۸۰ ناصریان.
    درضمن تو زمستون باوسیله گرمایشی بنام چاله تو اتاق منتظرتون هستیم.

  2. حسین می‌گوید

    با سلام
    من از دشتک بختیاری مزاحمتون میشم
    خواستم راجع به پیشینه تاریخی دشتک خودتون تحقیق کنید اینطور که میگن دشتک بختیاری با دشتک شما در قدیم یکی بودن خواهشا تحقیق وپاسخش را برای اینجانب اگه زحمتی نیست ارسال نمایید

  3. محمد می‌گوید

    ممنون.جالب بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.