آبشار سمیرم، سمیرم

نام آبشار: آبشار سمیرم، سمیرم

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار سمیرم اصفهان E512634 N312500 شهرستان سمیرم مرتفع ترین شهر ایران و به بام ایران مشهور است. در شهرستان سمیرم هر چهار فصل به رنگ خاص خود دیده می شود. بهاری صورتی به رنگ شکوفه های سیب، تابستانی سبز، پاییز زرد و زمستانی سپید. چشم اندازهای طبیعی این شهر به واقع زیباست. دشت های پرگل و آرمیده در دامان کوه، منظره قلل پر برف دنا، لاله های واژگون و از همه مهمتر آبشار مشهور سمیرم از جذاب ترین جلوه های طبیعی این شهر به حساب می آیند. آبشار سمیرم یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در چهار کیلومتری شرق این شهرستان واقع شده و میعادگاه دوستداران طبیعت از سراسر کشور است. این آبشار در اعماق تنگه های با دیواره های سنگی و طبیعتی سرسبز خودنمایی می کند. ابتدای ابشار در ابتدا بیش از هفتاد متر بوده که به مرور زمان بر اثر فرسایش صخره ها توسط آب، از ارتفاع آن کاسته شده و در حال حاضر ارتفاع آن حدود چهل متر می باشد. آب آن شیرین و دایمی است و از چشمه های مزارع جوزاروچشمه عزیز خان تامین می گردد. شرایط محیطی خوب و آب و هوای مناسب سبب گردیده که گیاهان متنوعی در اطراف آبشار رشد و نمو کنند، به طوری که پروفسور شینگر، گیاه شناس معروف اتریشی در سفر خود در خرداد ماه سال 1353 به این منطقه، حفاظت از طبیعت آن را به عنوان یک اثر طبیعی ملی به سازمان محیط زیست توصیه نموده است.

 
اگر دوست دارید، صدای خروش آبشاری پرآب در کوهسار را بشنوید و به تماشای ریزش آب از کوه و لاله‌های سرخ واژگون و شکوفه‌های رنگارنگ و بستر سبز کنار جوی‌ها بایستید، به سمیرم در استان اصفهان بروید و از آنجا پس از پشت سر گذاشتن مسیری 5 کیلومتری به کنار آبشار سمیرم می‌رسید که از زیباترین و بزرگ‌ترین آبشارهای ایران است.
 

چشم‌اندازهای طبیعت رنگارنگ آنجا در بهار و اوایل تابستان رویایی‌اند اما در زمستان هم می‌شود به کنار آبشار رفت و در خلوت سکوت، غرش آبشار را با تمام وجود شنید.

حیف است اهل گردشگری در طبیعت باشیم و آبشار سمیرم را نبینیم. آبشار پرشکوه سمیرم، آبنمای طبیعی چشم‌نوازی است که در 5 کیلومتری شرق سمیرم واقع در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار گرفته است.

با عبور از سمیرم به سمت شرق به آبشار زیبای سمیرم می‌رسیم. این آبشار گاهی، البته بندرت، ارتفاعی بیش از 70 متر پیدا می‌کند. آب آبشار از چشمه‌ساران ارتفاعات بالادست آن سرچشمه می‌گیرد و از بالای تخته سنگ صخره‌ای صاف و عظیم به بیرون می‌جهد. پای آبشار فضای سبز وسیعی احداث شده که هماهنگی چشمگیری با کوه و آبشار و گیاهان و گل‌های طبیعی کوه دارد.

آب و هوای اینجا در بهار و تابستان مطبوع و روح‌نواز است و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند اما در زمستان هم بویژه اگر هوا خیلی سرد نباشد و برف زیادی زمین را نپوشانده باشد، مشتاقان طبیعت به تماشای آبشار می‌شتابند.

 

 اواخر بهار و سراسر تابستان شاید جایی برای نشستن روی نیمکت‌های فضای سبز آبشار پیدا نکنید و صدای آبشار در سروصدای مردم، صلابت زمستانی‌اش را نداشته باشد؛ اما در زمستان شمایید و طبیعت شگفت‌انگیز پیش‌رویتان و شاید هم چند نفری مثل خودتان آنجا باشند. می‌گویند آبشار سمیرم، عروس زیبای سلسله کوه‌های زاگرس است.

زاگرس زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارد. شاید یکی از جالب‌ترین آنها همین آبشار باشد. این آبشار که آبش در دره نادر جریان می‌یابد، در گذشته 75 متر ارتفاع داشته؛ اما بر اثر فرسایش در سال‌های متمادی به 35 متر کاهش یافته و تنها در سال‌های پرآبی دوباره ارتفاع می‌گیرد.

سالیان طولانی که شاید هزاران سال باشد، سبب شده تا نرمی آب، خراش و شکافی بر سینه کوه ایجاد کند و آب از این شکاف بیرون می‌جهد. همسایگی آبشار و کوه با درختان و همنوایی آنها با پرندگان، درختان و جانوران در محل، چشم‌اندازی رویایی پدید آورده که تنها باید به آنجا رفت و این همه زیبایی را به چشم بصیرت و حیرت دید و این کلام را بر زبان آورد: خدایا تو را شکر که سرزمینی زیبا به ما عطا فرمودی. شکرگزار نعمت‌های بی‌پایانت هستیم.

 

1 نظر
  1. askari می‌گوید

    آبشار سمیرم آبشاری زیباو مناسب برای بازدید تمام سنین میباشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.