آبشار سنگان، کن و سولقان

    

نام آبشار:  آبشار سنگان، کن و سولقان

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار سنگان کن و سولقان در موقعیت جغرافیایی E511220 N355345 در استان تهران واقع است.در فاصلهٔ حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قلهٔ پهنه‌حصار جاری است. این آبشار در زمستان یخ زده و منظره زیبایی پدید می آورد. این آبشار 2575 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است.وستای سنگان، از توابع بخش کن و شهر تهران، در شمال غربی تهران بزرگ و در میان کوه‌های البرز میانی واقع است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2100 متر است. سنگان مشتمل بر شش محله به نام‌های ده پایین (سنگان پائین)، ده میان (سنگان میانی)، ده سر (سنگان بالا)، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. قدیمی‌ترین محله روستا، سنگان پائین است که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا می‌باشد. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشه‌های برخی از سنگ قبرها قدم این روستا به بیش از 500 سال پیش می‌رسد.

 

برای دسترسی به آبشار سنگان از سمت کرج و غرب تهران پس از میدان دهکده المپیک به سمت شرق در اتوبان همت حدود 3 کیلومتر طی مسیر می نمایید و از محل میدان دوم شهران  بسمت کن وارد می شویم. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود و پس از حدود 10 کیلومتر در سه راهی به سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می دهد حرکت کرده و در مسیر روستای سنگان پایین و آنگاه به روستای سنگان بالا می رسیم. فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود یک ساعت است. شیب مسیر پس از عبور از باغ ها، به تدریج زیاد شده و بر روی یال های متعددی امتداد می یابد که دیواره ای سنگی تمام این یال ها را نصف کرده است. این دیواره بلند باعث بوجود آمدن آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می کند. آبشار زیبای سنگانبا بلندی حدود 30 متر دارای محوطه ای مسطح و مناسب برای اطراق و استراحت است. در طرف چپ آبشار هم با کمی فاصله غارهایی دیده می شوند که هنگام استراحت در آنها، نسیمی دلنشین همراه با پودر آب، صورت شما را نوازش می کند.

 

اگر در ماه های پایانی سال(به ویژه اسفندماه) به منطقه بروید، یکی از زیباترین صحنه های طبیعت را خواهید دید. قندیل های بزرگی از یخ و برف که سرتاسر آبشار را پوشانده است. در فصل زمستان قطره های آبی که از آبشار فرو می ریزند، به محض برخورد به زمین یخ می زنند و به مرور زمان، تپه ای از قطرات یخ زده زیر آبشار درست می شود که شبیه تونلی توخالی است. رودخانه فصلی سنگان به طول دوازده کیلومتر از دامنه های شرقی کوه کرکو در 35 کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن(سولقان) می ریزد.

۴ نظرات
  1. امیر صفری می‌گوید

    جای خوبی دوست دارم برم

  2. امیر جانعلی می‌گوید

    زیباست

  3. كامبيز می‌گوید

    منم موافقم خیلی قشنگه

  4. پگاه بخشی پور می‌گوید

    خیلی زیباست حتما یه سری بزنید از دستش ندید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.