آبشار سوستون، لواسانات

    

نام آبشار:  آبشار سوستون، لواسانات

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار سوستون لواسانات در موقعیت جغرافیایی E5141 N3553 در استان تهران واقع است. این آبشار در شمال شرقی دهستان افحه واقع شده است. افجه یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است. افچه که مرکز دهستان لواسان کوچک است، روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال خاور شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع گشته و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر است.آب افچه از رودخانه و چشمه ساران تامین میگردد . افچه ۴۴ هکتار باغ و قلمستان و ٢٨ هکتار کشتزار گندم و جو دارد،محصولش گندم و جو و بن‌شن و عسل و میوه‌اش سیب و گیلاس و آلبالو است و شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است.
 

پس از پارک خودرو در دهستان افجه، در ابتدای مسیر یک دو راهی پیش رو دارید که جاده منتهی به دشت هویج از سمت راست و در جهت شمال میباشد. برای ورود به این مسیر باید از عرض رودخانه عبور کنید. قله بلند ریزان در امتداد این مسیر خودنمایی میکند. پس از حدود 1 ساعت راهپیمایی و عبور از میان باغهای زیبای گیلاس به دشت هویج میرسید. جلوی دشت که بایستید آبشار سوستون در سمت چپ و در جهت شمال غرب مشاهده میشود. وارد دشت شده و حدود 40-50 جلوتر از سمت چپ از گودال دره ای شکل گذشته و به سمت آبشار حرکت کنید. پس از خارج شدن از دشت، از دره و عرض رودخانه گذشته و از مسیر پاکوب به سمت بالا ارتفاع بگیرید. پس از کمی پیاده روی و حرکت به سمت آبشار به دشت سوستون میرسید که بخاطر وجود درختان گردو به آن دشت گردو هم میگویند.

 

 افجه که در شمال شرق منطقه لواسانات واقع شده از سرسبزی خاصی در فصول گرم سال برخوردار است. برای عبور از این روستا باید کوچه باغ های زیادی را پشت سر نهاد. عبور از روستای افجه به سمت شمال و شرق کوهنوردان را به یک جاده کوهستانی خاکی می رساند که مسیر نسبتاً ساده و کم شیبی برای رسیدن به دشت هویج(دشت گرچال) است.این دشت که به شکل مربع و کاملاً مسطح است در انتهای جاده خاکی مذکور واقع شده و از مراتع معروف شمال تهران به شمار می رود.

 

دشت هویج مبدا صعود به قلل گوناگون در منطقه لواسانات است. از آن جمله می توان به قله «ساکا» با ارتفاع ۳۳۷۵ متر، قله «ریزان» به ارتفاع ۳۶۵۰ متر ، قله «پرسون» به ارتفاع ۳۲۰۰ متر  و آتشکوه به ارتفاع 3750 متر اشاره کرد. این آبشار سه پله ای در دره حدفاصل دو قله ریزان و آتشکوه قرار گرفته است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.