آبشار نجارده (آلاشور)، نوشهر

    نام آبشار:  آبشار نجارده (آلاشور)، نوشهر

نام انگلیسی: Najjardeh waterfall

موقعیت جغرافیایی

آبشار نجارده (به آلاشور نیز شناخته می شود) در موقعیت جغرافیایی N363240 E513622 در استان مازندران واقع است. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۲ متر است و در دل جنگلهای جنوب روستا واقع شده است. آبشار در درون دره ای به شیوا دره یا دره مور و در ارتفاع ۵۹۶ متری از سطح دریا قرار گرفته است. برای دسترسی به آبشار می توان از روستای نجاردره وارد جاده خاکی جنگل شد و سپس در قسمتی از جاده به مختصات N363151 E514250 وارد جنگل جنوب جاده شد و پس از ۲۰ دقیقه پیاده روی در جهت جنوب به دره آبشار رسید. همچنین از سمت روستای توسکا پوشکا میتوان مستقیم وارد دره شد و مسیر را تا آبشار ادامه داد.

این دره از توسکا پوشکا به ارتفاع تقریبی ۱۲۵۰ متر در قلب جنگلهای شهرستان نوشهر (متعلق به دانشکده منابع طبیعی نوشهر) شروع می شود. نیمه اول این دره (۱۶ آبشار اول) در ماههای گرم سال آب ندارد و نسبت به نیمه دوم دره شیب کمتری دارد. جهت دره غربی – شرقی ست و طول آن حدودا ۴۵۰۰ متر است. ز جنگلهای کجور رودخانه ای به همین نام سرچشمه می گیرد که پس از دریافت شعبه های مختلف، در نهایت از قشمت شرق پارک سی سنگان (روستای ملاکلا) به دریای مازندران می ریزد. یک از شعبه های این رودخانه، آبیست که از شیوا دره جاریست. در این دره ۲۱ آبشار شماره گذاری گردیده است که معروفترین آبشار، آبشار نجارده یا آلاشور است. لازم به ذکر است در صورت فرود از آبشار نجارده تا روستای خیرودکنار امکان خروج از دره وجود ندارد و باید مسیر را تا انتهای دره طی نمود. روستای نجارده در فاصله ۷ کیلومتری شرق نوشهر در کنار ساحل دریا واقع شده است. نجارده روستایی از توابع شهرستان نوشهر و دهستان خیرودکنار است.

۶ نظرات
  1. مهدی می‌گوید

    سلام دوستانی که مایل به رفتن به ابشار هستند با من هماهنگ کنند در اولین فرصت در بهار و تابستان به وفور به ان منطقه میرویم???

  2. اشرفی می‌گوید

    با سلام. مختصات نقاطی که در سایت ذکر میکنید براساس کدام سیستم مختصاتی هست ؟

  3. مازيار شايگان می‌گوید

    با تشکر با تشکر از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید بنده امروز ١٠ /٠۶/٩۶به همراه دوستان به ان منطقه رفتم با توجه به سختی راه فوق العاده زیبا بود

  4. علی اصغر نجارپور می‌گوید

    با سلام وتشکر ای کاش مسیر راحتی برای دسترسی به آبشار. وجود داشت،

  5. علی قمی اویلی می‌گوید

    با سلام و تشکر از معرفی این آبشار ارزشمند در روستای نجارده شما کمک زیادی به منطقه و جایگاه ویژه اقتصادی آن نموده اید

  6. مرتضی می‌گوید

    بنظر من باید دید و زندگی را در انجا احساس کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.