آبشار پای تف، مصیری

    

نام فارسی:   آبشار پای تف

 

 

 

موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر  از جاذبه های طبیعی شهرستان رستم آبشار پای تف است که در حدود 45 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیک به روستای سالاری واقع شده است. این آبشار از لحاظ ارتفاع، دومین آبشار استان فارس است که جنگل، کوه، باغهای انار و خانه مسکونی سنتی منظرگاه این نقظه پرصفا است. آبشار زیبای تف در30 کیلومتری بخش کوپن و در دل طبیعت واقع شده است، بعد از گذر از روستای کناره به دشت همواری میرسید که پر از بادامهای وحشی است. در ادامه مسیر به روستای سالاری میرسید و سپس با ادامه مسیر به آبشار پای تف خواهید رسید. ارتفاع آبشار در حدود 70 متر است.

 

در خصوص مشخصه طبیعی شهرستان رستم می توان گفت که این شهرستان ناحیه ای است که از دو بخش کوهستان و دشت تشکیل شده و با توجه به تقسیم بندی شهرستان به دو بخش سورنا و مرکزی میتوان گفت بخش سورنا در ناحیه تماما کوهستانی شهرستان واقع شده و بخش مرکزی در دشت واقع شده که ادامه سلسله جبال زاگرس نیز اطراف دشت را احاطه کرده است. بخش شمالی کوهها به کوههای استان کهکیلویه و بویر احمد و بخش شرقی و جنوبی که از دو بخش کوه و دشت ترکیب یافته به شهرستان ممسنی و از طرف غرب به تپه ماهورهای گچساران می پیوندد.کوهها از لحاظ زمین شناسی و ریخت شناسی و نمای بیرونی متنوع می باشند و جنس سنگها نشان می دهد که کوهای این ناحیه در دورانهای متلف زمین شناسی شکل گرفته است.

 

وجود غارهای بزرگ در دل کوها و آثار روشنایی آتش و دیگر آثار سفالین مکشوفه نشان از وجود حیات انسان در دوران پارینه سنگی تا دوران نوسنگی جدید 8000 سال قبل غارنشینی و سپس با اهلی کردن حیوانات و آشنایی با کشاورزی ، دشت نشینی را شروع نموده است.وجود تپه های باستانی در این شهرستان اغلب مربوط به دوران پیش از تاریخ (قبل از 5000سال) است. در شهرستان رستم وجود رودخانه معروف مراسخون، رودخانه تنگ شیو و.. طبیعت خاصی برای شهرستان ایجاد کرده است. در مسیر رودخانه ها غاز وحشی، مرغابی،پرندگان کوچک، لک لک و دیگر موجودات آبی چون غاز آبی،ماهی،سگ آبی،خرچنگ و.. را می توان مشاهده کرد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.