آبشار کردکوی(دوآب)، کردکوی

    

نام آبشار:  آبشار کردکوی(دوآب)، کردکوی 

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار دوآب کردکوی در موقعیت جغرافیایی E5406 و N3642 در 5 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است. شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان ترکمن از جنوب به رشته کوههای البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود می‌باشد. جنوب این شهرستان را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می‌دهد، که مهمترین کوههای آن درازنو و زمه کوه، چلستان، جهان نما، پلاش و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 3500 متر می‌رسد. بخش شمالی شهرستان از زمینهای جلگه‌ای هموار با شیب ملایم تشکیل و به زمین‌های بندرترکمن، رودخانه قره سو و خلیج گرگان منتهی می‌گردد.

 

با توجه به ارتفاع زمین متنوع است. کوهپایه ها، زمین‌های زراعتی توام با چمن زارها گسترش دارند. تا ارتفاع 2400 متری را جنگلهای انبوه پوشانده است. در ارتفاعات پایین درختان ممرز، انجیلی، توسکا، آزاد، لرگ و در ارتفاعات متوسط راش، ملچ، نمدار، افرا و در ارتفاعات بالاتر در ختان ارس، بلوط و سرو کوهی می رویند. در جنوب کردکوی جنگل تا خط الراس کوههای درازنو گسترش داشته و یکی از انبوه‌ترین مناطق جنگلهای خزری به شمار می‌رود.این آبشار در داخل کوه و در میان درختان انبوه و سرسبز و در عمق جنگل در منطقه  ای به نام دوآب قرار گرفته است. راین منطقه 2 رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البزر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در دل جنگل در منطقه دو آب به  یکدیگر می پیوندن و آبشار دو آب را بوجود می آورند. ارتفاع آبشار حدود 14 متراست.

 

در ارتفاعات پایین درختان ممرز، انجیری، توسکا، لرگ، در ارتفاعات متوسط درختان راش، ملچ، نمدار، افرا، و در ارتفاعات بالاتر درختان ارس، بلوط و سرو کوهی می رویند. در جنوب شهرستان کردکوی جنگل تا خط الراس کوه های دراز نو گسترش داشته و یکی از انبوه ترین جنگل های خزری را تشکیل می دهد. شیب تند زمین در این منطقه، موجب پیدایش رودهای پرآبی شده است مانند رودخانه های زواردشت، غارمحله و میان دره که خبه رودخانه قرسو وارد می گردند و رودخانه معرف نکا نیز که در منطقه بنام رودخانه رادکام معروف است، از طریق هزارجریب و نکا به دریای خزر می ریزد. از ویژگی های مهم و پرجاذبه منطقه کردکوی، وجود دو دهکده ییلاقی بنامهای درازنو و جهان نما است که در فصول بهار و تابستان، بسیاری از گردشگران بومی و غیربومی را به سوی خود جذب می کنند. این دو مجموعه که یکی در مجاورت و دیگری در درون منطقه حفاظت شده جهان نما قرار دارند، محلی مناسب جهت تفرج، تسکین روان، و فعالیت های تحقیقاتی است. آبشار زیبا دوآب تنها بخشی از هزاران جاذبه طبیعی و زیبای این بهشت گمشده است. از دیگر آبشارهای گزارش شده از این منطقه می توان به آبشار هفت طبقه و آبشار جم اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.