آشنایی با خانواده خرگوش ها

خانواده خرگوش‌ ها   FAMILY LEPORIDAE

افراد این خانواده گوش‌های بسیار بلند و دم کوتاهی دارند. پاها به طول مشخص از دست‌ها بلندترند و بدن برای دویدن‌های سریع شکل یافته است. خرگوش‌های ایران از نظر شکل ظاهری و جثه تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در گذشته تمام خرگوش‌های ایران را یک گونه به نام Lepus capensis می‌دانستند اما براساس برخی مطالعات اخیر خرگوش‌های ایران به دو گونه مجزا تقسیم شده‌اند، که با توجه به تنوع موجود امکان دارد گونه‌های بیشتری نیز وجود داشته باشد.

 

ارزش اقتصادی: خرگوش‌ها به علت فراوانی و پراکندگی زیاد، طعمه مناسبی برای پرندگان شکاری و پستانداران گوشت‌خوار به شمار می‌روند و بقای آنها را به خصوص در فصل زمستان که طعمه اصلی کم است تضمین می‌کنند. مطالعات اخیر مشخص نمود که در حال حاضر خرگوش یکی از غذاهای اصلی یوزپلنگ در ایران است. در بسیاری از کشورها از خرگوش به عنوان منبع تأمین گوشت و از پوست آن جهت تهیه دستکش و یقه لباس استفاده می‌شود. در برخی از مناطق کردنشین آذربایجان غربی و کردستان شکار خرگوش به وسیله سگ تازی، و یا تعقیب رد و گرفتن آن در زیر برف یکی از ورزش‌های محبوب و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود و می‌توان به عنوان جاذبه‌ای توریستی مطرح گردد. گاهی اوقات به علت فقیر شدن مراتع و کمبود مواد غذایی به مزارع کشاورزی، به ویژه باغ‌ها و قلمستان‌ها، خساراتی وارد می‌سازند. در مواردی خرگوش‌ها عامل انتقال بعضی بیماری‌ها به انسان هستند.

 

وضعیت فعلی: دشمنان طبیعی خرگوش پرندگان شکاری نظیر عقاب طلایی و پستانداران گوشت‌خوار مانند گرگ، روباه، یوز و گربه‌های وحشی هستند. به علت این که اکثر مردم ایران تمایلی به خوردن گوشت آن ندارند در حال حاضر خطری نسل خرگوش را تهدید نمی‌کند. ولی از آنجایی که در فقه شافعی گوشت خرگوش حلال است، در اکثر مناطقی که کردهای اهل تسنن زندگی می‌کنند، به علت شکار بی‌رویه، به خصوص به وسیله تازی، جمعیت آن به شدت کاهش یافته است.

 

خانواده پایکا ها  FAMILY OCHOTONIDAE

پایکاها پستاندارانی شبیه موش‌های بزرگ هستند. دم در این جانوران کاملاً مشخص نیست، از آنجایی که از این خانواده فقط یک گونه در ایران زندگی می‌کند، خصوصیات خانواده به همراه خصوصیات گونه ذکر خواهد شد.

 

ارزش اقتصادی: با توجه به روزگرد بودن، این حیوان طعمه خوبی برای پرندگان شکاری و همچنین پستانداران گوشتخوار است. در پارک ملی تندوره بقایای پایکا در مدفوع پلنگ مشاهده شده است. در سال‌های اخیر به علت کاهش جانوران شکارچی جمعیت این حیوان به سرعت رو به افزایش گذاشته است، از طرف دیگر کمبود مواد غذایی در مراتع که به علت چرای بی‌رویه احشام به وجود آمده باعث هجوم پایکاها به باغات و اراضی کشاورزی شده است به طوری که در حال حاضر در برخی از مناطق کوهستانی مانند استان کرمان به صورت آفتی جدی مطرح می‌باشد.

 

وضعیت فعلی: دشمن طبیعی پایکا پرندگان شکاری و پستاندارانی نظیر پلنگ، انواع گربه‌ها و روباه می‌باشند. در حال حاضر به علت کاهش چشمگیر جانوران مذکور جمعیت پایکا به نحو شدیدی افزایش یافته است و خطری نسل آن را تهدید نمی‌کند.

1 نظر
  1. Zolal می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    امکان داره خرگوش ، حمله کنه و گوشت بخوره؟ ما یه خرگوش داریم ک همیشه تو قفس بود یه دوهفته ایی هست ک آزادش کردیم رو پشت بوم خونمون، اونجا یه بوقلمون ماده و یه مرغ هم داریم همیشه هم برای یاکریم ها دونه می ریزم و اوناهم میشینن و میخورن اماتوی این دوهفته ک خرگوش رو آزاد کردیم جسد سه تا یاکریم دیدیم ک فقط پرها و پوستشون مونده و تمام شکمشون خورده شده امکان داره کارخرگوش باشه؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.