ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی در شهر بیرجند یکی از بناهایی است که در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده و به لحاظ ویژگی معماری آن از جمله بناهای شاخص و جالب این بنا در شش طبقه و به شکل زیگورات ساخته شده و در گذشته به حسام الدوله معصوم خان خزیمه تعلق داشته که از حکام منطقه بود.

فضاهای قابل استفاده این بنای شش طبقه در دو طبقه قرا دارند و طبقات دیگر را فقط جهت ایجاد فرم ساخته­اند. نقشه طبقه همکف ساختمان به شکل مربع می­باشد و اتاق­های متعددی آن را در برگرفته­اند. در این طبقه چهار هشتی قرینه و حوض خانه­ای وجود دارد که در اتاقهای طبقه همکف به فضای اطراف آن باز می­شوند. طبقه دوم بنا مشتمل است بر یک محوطه هشت ضلعی و چند اتاق، که یک رشته پله این طبقه را به طبقات بالاتر مرتبط می­کند. بخش فوقانی طبقه اول که فقط جنبه تزیینی و نمادین دارد با گچ اندود شده و دارای پنجره­های کوچک و کم عرضی است که جهت تامین نور حوض خانه تعبیه شده است. بالای این قسمت نیز یک بخش هشت ضلعی ساخته شده که امتداد آن به
زائده­ای تیز مانند منتهی می­شود.

تزیینات و کتیبه­های این کلاه فرنگی عبارتند از: مقرنس کاری­های طاقچه­ها، رسمی­بندی سقف، دو گلویی از نوع خنچه پوش در طبقه دوم، تزیینات رسمی­بندی سقف هشتی­ها، رف­های تزیینی و زیبای داخل حوض­خانه، گچبری به صورت مشبک در اطراف فضای داخلی گنبد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.