تالاب آت گولی، مشگین شهر

تالاب آت گولی، مشگین شهر، استان اردبیل
نام فارسی:  تالاب آت گولی

نام انگلیسی: Ut Guli pond

تالاب آت گولی در موقعیت جغرافیایی N3821 E4749 در استان اردبیل واقع است. تالاب آت گؤلی در دامنه سبلان و در ۳۵ کیلومتری جنوب مشکین شهر واقع شده است. آت گؤلی در جنوب غربی آبگرم شابیل و در کنار شیروان دره سی قرار دارد. طول تقریبی دتالاب ۱۲۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰ متر است.

با توجه به قرارگیری این تالاب در کنار شیروان دره سی آب و هوا و ساختار جانوری و گیاهی آن متاثر از این دره شگرف بوده و بنابراین طبیعت بکر و بسیار زیبا و دیدنی در اطراف آن رقم زده شده است. این تالاب همچنین محلی برای پرورش انواع ماهیان سردآبی نیز هست به طوری که گاها جشنواره های ماهیگیری نیز در آن برگزار می گردد.

برای دسترسی به تالاب جاده خاکی مناسی از شابیل قرار دارد. این تالاب در فصول بهار و تابستان با توجه به آب و هوای بسیار مطبوع محل استراحت و گردش بسیاری از گردشگران است.

عمق متوسط تالاب ۳ متر است و منطقه منشور جزو مناطق حفاظت شده استان به شمار می آید و ماهی های رنگین کمان قزل آلای آن شهرت بسیاری دارد. این مکان زیبا به دلیل داشتن محیطی امن و بکر، محل حضور پرندگان مهاجر از قبیل چنگر، آبچیلیک و انواع مرغابی است.

طبق افسانه ای که سینه به سینه در میان مردمان منطقه در مورد این تالاب نقل می‌شود، زمانی که بابک خرمدین به قتل می‌رسد، اسب وی از دوری بابک تبدیل به اسبی سرکش شده و خود را به این تالاب رسانده و در آن مخفی می‌شود. براساس باور شاهسون های منطقه گاهی این اسب بزرگ و باشکوه از دریاچه خارج شده و در زیر نور ماه شیهه های بلندی کشیده و به دنبال سوار خود می گردد. مردمان منطقه آب این تالاب را همچون ساوالان مقدس می پندارد و در انتظار فرارسیدن روزی هستند که دلاوری از دیار آذربایجان به پا خیزد و لیاقت تصاحب اسب بابک را داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.