تالاب سادوا ، چهاردانگه ساری

دریاچه چشمه سادوا، کیاسر، استان مازندران، تصاویر از عین الله آزموده
نام فارسی: تالاب سادوا

نام انگلیسی: Sadova pond

تالاب و چشمه سادوا در موقعیت جغرافیایی N360928 E533735 در استان مازندران واقع است. در جنوبی‌ترین قسمت استان مازندران در بین رشته‌کوه‌های مرتفع البرز که از غرب به شرق کشیده شده است، در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان، جایی که رطوبت و خنکای جنگل در کویر سمنان رو به خشکی می‌گراید، منطقه قله شاهدژ قرار دارد.

دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیواره جنوبی سنگی سفید و براق، در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین، دیدگان را به خود معطوف می‌دارد و کمی پایین‌تر از جنگل و در شیب دامنه‌های جنوبی آن، زمین‌های زراعی کشاورزان و چراگاه پرعلف و گله‌های دامداران به چشم می‌خورد و در هر گوشه‌ای از دامنه پرمهر آن، چشمه‌های زلال و خنک جاری است که یکی از سرچشمه‌های رود تجن محسوب می‌شود.

در پنج کیلومتری روبروی شاهدژ رشته ‌کوه مرتفع ۲۸۸۱ متری « چهارنو » با دامنه‌های پوشیده از جنگل کهنسال با درختانی بلند و تنومند قرار دارد که مرز میان استان‌های مازندران و سمـنان محسوب می‌شود. در میان دو رشته‌کوه چهارنو و شاهدژ که همچون دره‌ای عمیق و پهناور است روستاهای پایین‌ده ، قلعه ، تیله‌بُن ، واوسر و بالاده جای گرفته‌اند. چشمه سادوا در بالادست روستای بالاده و در دامنه شاهدژ واقع شده و آب آن برای مصارف شرب روستا مورد استفاده قرار میگیرد.

1 نظر
  1. […] تالاب سادوا ، چهاردانگه ساری […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.