تالاب صورتی لیپار، چابهار

تالاب صورتی لیپار، چابهار، استان سیستان و بلوچستان
نام فارسی: تالاب صورتی لیپار

نام انگلیسی: Lipar pink wetland

تالاب صورتی لیپار در موقعیت جغرافیایی N251518 E604944 در استان سیستان و بلوچستان، در فاصله ۲۰۰ متری شمال دریای عمان و در غرب روستایی به همین نام واقع است. تالاب صورتی در حاشیه تالاب فصلی لیپار و در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق چابهار از مناطق زیبای سیستان و بلوچستان است که رنگ آب آن صورتی دیده می‌شود و به تالاب صورتی لیپار مشهور است. گستره این پهنه آبی ۱۰ هکتار است. وجود پلانکتون‌های گیاهی زیاد در منطقه (۹۰ درصد پلانکتون‌های گیاهی در این حوزه یافت می‌شوند)، وفور مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال خواهد شد به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون که از ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون ( که از اواسط خرداد شروع تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت) می‌شود که این تعداد در آذر ماه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم که عامل اصلی به وجود آورنده گونه نوکتیلوکا میلیاروس بوده که در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین تعداد آن به شدت افزایش می‌یابد. فرآیند «رد تاید» یا «کشند قرمز» از جمله فرآیند‌های بیولوژیکی در محیط های آبی است که توسط پلانکتونهای گیاهی که نقش عمده‌ای در زنجیره‌های غذایی و انرژی در اکوسیستم‌های آبی دارند، به وقوع می‌پیوندد.

طی بررسی‌های بعمل آمده در منطقه، تاکنون ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها شناسایی شده‌اند. این تالاب یکی از مناظر زیبا و بی نظیر در بندر چابهار بشمار می رود، تالاب صورتی از آب دریا در منطقه ای بنام “رمین” سرچشمه می گیرد.

در تالاب صورتی لیپار درختچه‌های گز و چش و گونه‌های جانوری چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیلهای سفید و خاکستری، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک زیست میکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.