غار قلایچی، بوکان

غار قلایچی، بوکان، استان آذربایجان غربی
نام فارسی: غار قلایچی

نام انگلیسی: Ghalaychi cave

غار قلایچی در موقعیت جغرافیایی N363548 E461817 در استان آذربایجان غربی واقع است. غار قلایچی در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و درنزدیکی تپه باستانی قلایچی که محل حکومت و زندگی یکی از تمدنهای بزرگ بنام ماناهاست قرار گرفته است.

این غار عظیم با دهانه ای بزرگ به قطر ۸ متر ، سالها با داستانهای فراوان پر رمزو رازترین مکان نامشکوف بوکان بود تا در سال ۱۳۸۱ نخستین تیم منتخب از کوهنوردان بوکان موفق به فرود از چاه نخست این غار به طول ۱۱۰ متر شدند.
از آن سال به بعد تیمهای متعددی وارد این غار شده و هرکدام مقداری از آن را بازدید کردند تا نهایتا تیمی از باشگاه سنگنوردان بوکان موفق به پیشروی بیشتر و نقشه برداری حدود ۴۰۰ متر ازاین غار برای اولین بار شدند .

پس از پیمایش تالارهای کشف شده قبلی به منبع بزرگی از آبهای زیرزمینی منطقه دست یافته که بعلت وسعت زیاد آن نامش را دریاچه خزر نهادند . در این برنامه ضمن عبور از کنار این دریاچه به دالانها و تالارهای دیگری وارد شده که وسعت بسیاری داشته و با وجود دهلیزها و پرتگاههای بیشمار از زیبایی های منحصر بفردی برخوردار بوده و کلکسیونی از تزئینات مختلف آهکی از چکنده و چکیده های بلند ، تزئینات کل کلمی ، گوش فیلهای رنگارنگ ، مروارید غار و کریستالهای سوزنی و … پوشیده شده است .

غار قلایچی یکی از عمیق‌ترین چاه‌های طبیعی ایران به‌شمار می‌آید که هرگونه دخل و تصرف در آن به بهانه‌ی گردشگری کردن این محیط، تخریب کلی آن و حتا خشک و آسیب‌پذیر شدن آن را سبب می‌شود و به‌خاطر روند کندی که سازندهای آهکی آن دارد، تغییرات آب‌وهوایی با ورود به غار، آسیب جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. در نزدیکی قلایچی، غار دیگری به نام «دوکچی» قرار دارد و احتمال می‌رود، این دو غار به یکدیگر متصل باشند.

توجه: بازدید از این غار نیاز به مهارتهای فنی غارنوردی حرفه ای و تجهیزات مناسب دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.