تالاب گمیشان

نام انگلیسی:  Gomishan wetland    

نام فارسی :  تالاب گمیشان 

 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب گمیشان منطقه ی وسیعی از اراضی غیر قالبی شور و کم عمق می باشد که در دسته ی تالاب های دریایی ساحلی قرار می گیرد و از نوع تالاب های J می باشد. تالاب گمیشان برای طیف وسیعی از پرندگان مهاجر آبزی زمستان گذران و جوجه آور اهمیت بسیار زیادی دارد. صید ماهیان و شکار پرندگان آبزی از عمده فعالیت های اقتصادی اجتماعی برخی از ساکنین مجاور منطقه می باشد که در فصل پاییز و زمستان صورت می گیرد و بخشی از درآمد آنها را تشکیل می دهد. چرای دام ها از گیاهان حاشیه ای و بن در آب و کشت محصولات کشاورزی، نظیر گندم و پنبه در اراضی اطراف، تالاب از دیگر فعالیت های اقتصادی اجتماعی در منطقه می باشد. سایر ارزش های غیر مستقیم این تالاب عبارتند از پتانسیل بالای گردشگری علمی و طبیعت گردی و کنترل سیلابهای دریایی.

 

خصوصیات عمومی وموقعیت جغرافیایی: 

مختصات : 57 E – 37 11 53 N

مساحت :  17700   هکتار

ارتفاع : 27 متر پایین تر از سطح آبهای آزاد   

موقعیت :  تالاب گمیشان به صورت نوار نسبتاً باریکی است که با جهت شمالی جنوبی در امتداد سواحل جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد. تالاب گمیشان با بندر ترکمن در حدود 24 کیلومتر فاصله دارد.

معیار : بخشی از تالاب به وسعت 14 هزار هکتار از سال 1376 به عنوان منطقه ی شکار ممنوع مدیریت می شوند این تالاب به علت داشتن معیارهای 1, 2, 5, 6, 8 (معیار قدیم 1a, 2a, 3a, 3c) در سال 1380 به عنوان تالاب با اهمیت بین المللی در کنوانسیون جهانی حفاظت از تالابها (رامسر 1971) به ثبت کلاس های آب های لب شور طبقه بندی می شود.

 

خصوصیات اکولوژیکی و بیولوژیکی:  

عمق آب کاملاً متغیر و وابسته به نوسانات آب دریای خزر می باشد ولی عموماً دارای عمق حداقل یک متر در جنوب تا حداکثر 5/2 متر در نزدیکی حاشیه ی دریاست که دارای عمق کم و لب شور می باشد.

این منطقه به دلیل استعداد و پنانسیل بالای خود در جذب پرندگان مهاجر، گذرگاهی مطمئن برای مهاجرت پرندگان و تخم ریزی ماهیان و جذب گونه های نادر و کمیاب می باشد. پوشش گیاهی منطقه را اکثراً گیاهان تالابی و شور پسند می باشد این منطقه به دلیل استعداد و پنانسیل بالای خود در جذب پرندگان مهاجر ، گذرگاهی مطمئن برای مهاجرت پرندگان و تخم ریزی ماهیان و جذب گونه های نادر و کمیاب می باشد. پوشش گیاهی منطقه را اکثراً گیاهان تالابی و شور پسند تشکیل می دهند. به طور کلی تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های ملایمی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.