معرفی تالاب گمیشان

نام انگلیسی:  Gomishan wetland    

نام فارسی :  تالاب گمیشان 

 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب بین المللی گمیشان ٌ نوار نسبتا باریکی است که با جهت شمالی – جنوبی در امتداد سواحل شرقی دریای خزر قرار دارد . این تالاب تقریباً از دو کیلومتری شمال شهر گمیشان ( گمیش تپه ) آغاز شده و تا مرز ترکمنستان و فراسوی آن یعنی تا 8 کیلومتر در خاک  ترکمنستان نیز ادامه  پیدا می کند .   بنا براین تالاب گمیشان   از شمال با پایانه خروجی  رودخانه بزرگ اترک( مصب )  و از جنوب با پایانه خروجی گرگان رود ( مصب گرگان رود) مرتبط است.

تالاب بین المللی  گمیشان  با مساحت 20 هزار هکتار و در برخی منابع 17700 هکتار  و ارتفاع 27 متر پایین تر از سطح دریا های آزاد،   در شهرستان ترکمن  قرار دارد . شهرستان ترکمن  یکی از یازده شهرستان استان گلستان است.

 

تالاب بین المللی گمیشان ،  از نظر زمین ساختی  در منطقه " پلایا " قرار داشته و به تعبیری دیگر جزو سواحل آبگیر محسوب می شود .  از این روست که این تالاب را از نظر طبقه بندی تالاب های رامسر،  جزو تالاب های " دریایی – ساحلی "   است . این موقعیت نشان می دهد که تالاب گمیشان از یک طرف ( شرق)  دریافت کننده  خروجی سیلاب های اترک وآق قلا  است و از طرف دیگر ( غرب )  متاثر از  آب دریای خزر بویژه  در دوره های افزایش و یا  بالا آمدن آب دریا است  و اینجاست که نقش مهم و طبیعی این تالاب  یعنی کنترل سیلاب ها  کاملاٌ  نمایان  می شود .  شایان ذکر است مصب ها برای پرورش ماهیان بسیار حیاتی  هستند . زیرا  تداخل  آب شور و شیرین  اکوسیستم  خاص  پر ارزشی را برا ی  پرورش آبزیان  را ایجاد می کند.

 

تالاب بین المللی گمیشان   جزو تالاب های دریایی – ساحلی که در سال1380 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر قرارگرفت .  شایان ذکر است بخشی از این تالاب به وسعت 14 هزار هکتار از سال 1376 به عنوان منطقه شکار ممنوع مدیریت می شده است . کانون دیده بانان زمین (فرشته موثق نژاد – نسرین دخت خطیبی –  مینا محبوبی – طاهره ابوطالبی – صبور حبیبی )   در سال جاری دو  بازدید در ماه های آبان و آذر از این تالاب داشت . حاصل این بازدید ها  به همراه مطالعات جانبی دیگر درگزارش زیر ارائه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.