تنگ کریان، قشم

تنگ کریان، بندر دولاب، جزیره قشم، استان هرمزگان، تصاویر از ابراهیم نیکخو
 

نام فارسی:  تنگ کریان

نام انگلیسی: Keryan canyon

 

 

تنگ کریان در موقعیت جغرافیایی N2639 E5528 در استان هرمزگان واقع است. تنگ کریان منظقه ای دست نخورده و بکر در دل ارتفاعات جنوبی بندر دولاب در جزیره قشم است که موقع بارندگی و پس از باران زیبایی منحصر به فردی می یابد. بدلیل آبگرفتگی چاله های این دره و ارتفاع از سطح زمین، نسیمی که از وسط دره می گذرد هوایی خوش و خنکای خاصی ایجاد میکند.

وجود گیاهان فراوان و درختان نسبتاً سالمند نشان‌دهنده وجود میزان آب کافى در بستر تنگه است. همچنین لایه کم ضخامت رس و مارن در کف تنگه که در آن ترک‌هاى گلى متعدد مشاهده مى‌شود و در اغلب نقاط چسبندگى زیادى از خود نشان مى‌دهد، دلیل دیگرى بر وجود رطوبت بالا در این تنگه است. حفره‌ها و شیارهاى فراوانى در دیواره‌هیا تنگه مشاهده مى‌شو.ند که شکل‌هاى نیم‌کروى، قاشقى و طاقچه‌اى دارند و عناصر اصلى زیبایى این تنگه محسوب مى‌شوند.

شیارهاى خطى و طاقچه‌اى در بسیارى از نقاط به‌صورت موازى دیده مى‌شوند و دلیل بروز این حالت، انحلال و فرسایش در میان لایه‌هاى رسى و مارنى است که نسبت به ماسه سنگ آهکى (جنس اصلى دیواره‌ها) فرسایش‌پذیرى زیادى دارند. همچنین وجود رس رس و مارن در این لایه‌ها و از بین رفتن آنها در اثر فرسایش، شکل‌هاى کروى و قاشقى را بر دیواره‌ها پدید آورده است.

حرکت سریع و تخریبى آب در زمان بروز سیلاب‌ها، عامل دیگرى در فرسایش لایه‌ها و ایجاد شکل‌هاى تیغه‌اى و گوه‌اى با لبه‌هاى صیقلى است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.