جزیره سیری

نام جزیره:  جزیره سیری

 

 

موقعیت جغرافیایی

وجه تسمیه

جزیره سیری به نامهای دیگری مانند سری و یا سوری معروف بوده است که البته در محاوره کنونی بیشتر نام سری مصطلح و رایج است زیرا جزیره دارای حساسیت بالایی از نظر میادین نفتی و نظامی دارد .نام اولیه جزیره سوری بوده که به معنی گل قرمز و یا به مناسبت خاک سرخی است که در سطح جزیره پراکنده است و به مرور به سیری و سری تعغییر نام داده است .

 

موقعیت جغرافیایی

جزیره سیری در جنوب شرقی پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس در موقعیت جغرافیایی N255451 E543138 و در فاصله 130 مایلی جنوب غربی بندر عباس ،مرکز استان هرمزگان قرار دارد . جزیره سیری دز جهت غر ب ،28 مایل (53 کیلو متر ) تا جزیره بو موسی ،42 مایل (77 کیلومتر ) در جهت شمال شرقی تا بندر لنگه ، 22 مایل(40 کیلومتر ) در جهت شمال تا جزیره فارور و 12.5 مایل (23 کیلومتر )تاجزیره فارورگان فاصله دارد .همچنین بندر دبی در فاصله 56 مایلی جنوب شرقی جزیره سیری قراردارد. مختصات جزیره عبارت است از 54 درجه و 29 دقیقه تا 54 در جه و 35 دقیقه طول جغرافیایی و 25درجه و 53 دقیقه تا 25 درو 56 دقیقه عرض جغرافیایی  مساحت جزیره 16.5 کیلومتر مربع بوده وبلند ترین ارتفاع آن 37 متر است . در قسمت‌های شمالی و نزدیک سواحل جزیره ، مناطق مسکونی همراه با سایر تأسیسات جای گرفته اند . اهالی بومی جزیره از طریق ماهیگیری و صید میگو وکشاورزی محدود، زندگی و امرار معاش می کنند و هم‌چنین عده‌ای از مردم جزیره در تأسیسات نفتی کار می‌کنند. و در این جزیره تعداد قابل توجهی نخل خرما به طور پراکنده وجود دارد که محصول آن فقط مصرف محلی دارد. این منطقه پوشش گیاهی فقیری دارد. در این جزیره معدن خاک سرخ نیز موجود است .

 

اکوسیستم جزیره
گیاهانی می‌توانند در این منطقه رشد کنند که قدرت ذخیره آب را به قدر کافی داشته باشند. علاوه بر درخت خرما (نخل)، درختچه‌هایی که در جزیره می‌رویند مانند خرگ و هلپه، نیز به‌صورت اهلی پرورش می‌یافته‌اند. در این جزیره، جانوارانی آبزی به‌چشم می‌خورند که برخی بومی و برخی نیز فقط از این منطقه عبور می‌کنند. همچنین آفتاب‌پرست مخصوصی فقط در این جزیره یافت می‌شود. شرکت نفتی سوفیران در این جزیره، نخستین‌بار به استخراج نفت پرداخت و این منطقه نفتی در حال حاضر از ظرفیت‌ تولیدی به میزان 105 هزار بشکه در روز برخوردار می‌باشد.

 

آب و هوا

زمستان در همه جای این منطقه گرم بوده و دمای بالا همراه با نم نسبی شرایط شرجی را بوجود آورده است در نواحی ساحلی در تمام طول سال رطوبت بیش از 50 درصد می باشد .در تمام طول تابستان ،شبانه روزی حالت شرجی وجود دارد در فصل تا بستان با توجه به استقرار توده پر فشار جنب حاره ای در بالا و سیستم کم فشار در سطح زمین اولاً تابش ورودی بیشتری به ناحیه مکیده می شود و ثانیاً هوای گرم سرزمینهای اطراف مانند عربستان به ناحیه مکیده می شود .به طوری که در بیشتر ایستگاه ها ی ناحیه بالا ترین دمای روزانه به بیش از 40 در جه سانتی گراد می رسد.

 

فاصله با بنادر و جزایر
جزیره سری در فاصله 14میلی (26کیلومتر) جزیره فارور کوچک 23 میلی(43کیلومتر) جزیره فارور بزرگ -25میلی(46کیلومتر) جزیره ابوموسی – 45میلی(83کیلومتر) جزیره تنب- 47 میلی(87کیلومتر)جزیره کیش درحدود89کیلومتری ساحل لنگه و 109میلی (201کیلومتر) جزیره قشم قرار دارد.

 

شیخ عرب در جزیره سری
جزیره سری درگذشته،بواسطه موقعیت طبیعی خودازاکثرجزایرخلیج فارس آبادتروبرای زراعت مستعدتر بوده است وبهمین سبب یکی ازشیوخ عرب موسوم به خلیفه بن رشید در دوران های گذشته با کسان خود باین جزیره کوچ کرده وپس ازاستقرار،به حفر چند حلقه چاه پرداخت واز آن پس اعقاب او در این جزیره سکونت گزیده اند.2


زبان و مذهب
زبان اهالی جزیره سری،محلی بومی است که ازجهت لهجه نزدیک به زبان محلی بندرعباس می باشد، مذهب اکثریت اهالی تشیع است.

 

برای مشاهده نقشه هوایی منطقه کلیک کنید.

۲ نظرات
  1. شاهین سیری می‌گوید

    ازاینکه میبینم جزیره اباواجدادیم بدون هیچ بهانه ای وهیچ حقی تصرف شده دلخورم وناامید

  2. جواد مفر کهلان می‌گوید

    “این جزیره فاقد پستی و بلندی بوده و نسبتاً مسطح است.” (ویکیپدیا) لذا نام اصلی آن جزیرۀ سر راست بوده جزء ساکن ست علی القاعده در تلفظ از آن کنده شده و افتاده است و جای آن یک “ی” علامت نسبت قرار گرفته است. صور سوری (سرخی) و راز (سِرّی) که برای آن مطرح شده است، برای رنگ و موقعیت آن مناسب نمی نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.